2016-03-16

Rönnbär, oxelbär och hagtorn

I slutet av sommaren förra året så plockade jag några ätbara bär som jag har torkat för att se om det är något att ha.

De tre bär jag plockade var rönnbör, oxelbär och hagtorn.

Rönnbär

http://www.skogsskafferiet.se/ronn/
De smakar helt enligt förväntan surt. Helst ska man skörda dem efter första frosten, men det ska även gå att frysa in dem för att få samma effekt. Jag frös in dem. Efter frysning smakar de fortfarande surt. Jag upplevde inte någon nämnvärd förbättring.
När man torkar dem så klibbar de ganska mycket, men det försvinner ju mer de torkar. Som torkade smakar de fortfarande surt, men inte så mycket som färska.

De går att äta som de är och innehåller mycket C-vitamin. Fungerar bra i müsli.
Ät inte för många på grund av att de innehåller sorbitol som är laxerande. Exakt vad som räknas som för många är oklart. Man får nog prova sig fram och märker då när "rätt" mängd uppnåtts.

Oxelbär

http://www.skogsskafferiet.se/oxel/
Mjölig konsistens. Inte särskilt söta. Något sötare efter att de torkat och kan då användas ungefär som russin. Lukten av de torkade bären är inte särskilt trevlig, men smaken är faktiskt mycket bättre även om de inte är jättegoda. Bären kan kokas till gelé eller torkas och malas som utfyllnad i mjöl. I kärvare tider har oxelbär även använts i soppor, vällingar, pannkakor, mos, sirap, öl och svagdricka. Bären ansågs också vara bra mot reumatism.
Enligt uppgift (på Skogsskafferiet) innehåller fröna vätecyanid som i stora mängder kan orsaka andningsstillestånd, men enligt Giftinformationscentralen är bären ofarliga. Den senare känns som den mest trovärdiga källan. Jag tror dock inte att man föräter sig på bären för så goda är de inte.

Hagtorn

http://www.recepthjalpen.se/hagtorn.html
http://www.dietguiden.org/baer/Hagtorn.html
Hagtornsbären är sötsyrliga i smaken och har en mjölig konsistens. De är inte speciellt saftiga och man äter dem sällan naturella. Men de går alldeles utmärkt att använda till sylt, gelé och som brännvinskrydda. Väldigt tråkig smak. Smaken var så tråkig och konsistensen så mjölig att jag inte ens brydde mig att spara dem.
Hagtorn har tillskrivits många läkande egenskaper och är därför inte speciellt ovanliga inom naturmedicin och då bl.a. för hjärtat. Både högt och lågt blodtryck kommer i balans med hagtorn och den stärker både hjärtat och blodkärlen.

Inga kommentarer: