2018-12-20

Kostnader för min 5:e klassiker - Inlägget uppdaterades 2018-12-20

Femte klassikern. Jag gjorde min fjärde klassiker år 2009 och nu är det dags att ta den femte och ta ut ett femårsdiplom.
Den här gången är planeringen lite bättre än tidigare. Med två barn så är tiden begränsad så man får planera bättre och tänka på hur man löser det bäst. För att maximera träningstiden innan varje lopp så börjar jag med Vansbrosimningen 2018 och avslutar med Vätternrundan 2019. Det gör att det är maximal tid mellan varje lopp. Planen är att börja träna grenspecifikt ett år innan loppet går.

Anmälningsavgifter etc. (8426 kr):
  • Anmälningsavgift Vansbrosimningen - 624 kr
  • Kostnader Vansbrosimningen (boende, resa, mat etc.) - 0 kr (kombinerades med semester)
  • Anmälningsavgift Lidingöloppet - 795 kr
  • Kostnader Lidingöloppet (boende, resa, mat etc.) - 795 kr
  • Anmälningsavgift Vasaloppet - 1265 kr
  • Kostnader Vasaloppet (boende, resa, mat etc.) - 3547 kr
  • Anmälningsavgift Vätternrundan - 1400 kr
  • Kostnader Vätternrundan (boende, resa, mat etc.) - 0 kr
Löpning (2599 kr):
  • Solglasögon - Bliz Motion+ - 499 kr
  • Löpartights Kalenji korta compression trail - 299 kr
  • Löpartights Kalenji korta trail - 199 kr
  • Löpskor - Adidas adizero adios 3 - 1008 kr
  • Seedningslopp Hagenloppet Skövde - 200 kr
  • Övriga kostnader seedningslopp Skövde - 99 + 145 + 150 kr
Cykling (11537 kr):
  • Cykelhjälm - Bell Stratus MIPS - 1499 kr
  • Däck - Continental GrandPrix 4000 S II 25-622 - 805 kr
  • Cykelskor - Scott Road Expert BOA - 1499 kr
  • Klossar Look Keo Grip - 179 kr
  • Effektmätare Garmin Vector 2 - 4766 + frakt 241 = 5007 kr
  • Trainer Tacx Flow T2200 (begagnad) - 900 kr
  • Trainerdäck Schwalbe Insider 23-622 - 242 kr
  • Windfree + fodral - 364 kr
  • Hjälmmössa GripGrab Lightweight Thermal - 204 kr
  • Cykelbyxa Bib Shorts 8848 Altitude Flow - 499 kr
  • Cykelbyxa Shorts Endura 6-Panel II - 339 kr
Längdskidåkning (10404 kr):
  • Pjäxor TECNOPRO Ultra Pro (begagnade från Tracks Recycle) - 400 kr
  • Årskort Skidome - 3600 kr
  • Skidskåp Skidome - 890 kr
  • Skidjacka och skidbyxor Salomon RS Softshell - 2198 kr
  • Inlines - K2 F.I.T. 84 Speed Boa - 2299 kr
  • Skidmössa Craft retro knit - 200 kr
  • Underställ (tröja och långkalsonger) Craft Active Intensity - 399 kr
  • Fästavalla Swix VX63 Burkvalla - 299 kr
  • Glidvalla Skigo Easy Glide - 119 kr
Simning (3570 kr):
  • Badbyxor Speedfit Pinnacle V Jammer Navy/Röd från Speedo - 500 kr
  • Mesh bag - 149 kr
  • Simfenor DMC Elite - 395 kr
  • Imskyddsmedel - 75 kr
  • Klippkort Valhallabadet - 500 x 4 kr
  • Simglasögon Zoggs Predator -253 kr
  • Cardio cap från Finis - 49 kr
  • Neoprenlim - 149 kr
Totalt (2018-12-20): 36536 kr

2018-05-21

Göteborgsvarvet 2018

I lördags den 19 maj så sprang jag mitt 13:e Göteborgsvarv och min plan var att klara 1:45 eller i alla fall vara snabbare än förra året då jag sprang på 1:50. Det kändes inte som ett orimligt mål med tanke på att jag tränat mer och kört flera långpass så jag borde vara van vid längre distanser.
Det var ganska varmt, men inte tokigt varmt så det borde gå att prestera. Jag hade startgrupp 9 med starttid 14:15, men min vana trogen så kom jag för sent till start och hamnade i startgrupp 11. Jag väntade till allra sist i den gruppen för att ha fritt den första kilometern. I startgrupp 12 såg jag att löparen med 1:45-skylten var så jag borde kunna hänga på honom när han kom i kapp mig.

Strax innan Älvsborgsbron sprang 1:45-löparen om mig och jag försökte hänga på, men han kom lite för långt bort så jag fick aldrig häng på honom. Det blev en jakt för att inte tappa honom ur sikte. Han försvann längre och längre bort och det kändes som att min kamp var förgäves så jag gav upp det vid 10 km.

Strax efter 12 km brukar jag alltid ta en paus vid ett träd. Det har inte slått fel ett enda år. Jag stannar alltid till där. Kanske psykologiskt. Efter det korta stoppet så tappade jag tempot och från att ha legat runt 5 min/km så började jag ligga närmare 6 min/km. I och för sig så är det jobbigt upp för Göta älvbron och det svaga motlutet uppför Avenyn, Vasagatan och Övre Husargatan, men inte så jobbigt att jag ska ligga runt 6 min/km resten av loppet.

I höjd med Linnéplatsen blev det totalstopp. Ambulans och poliser och en svajande röd flagga mitt på banan. Jag stod långt bak så jag såg inte vad det gällde. Någon hade kollapsat och ganska allvarligt. Det var nog en av de 27 som åkte till sjukhuset eller de 60-tal som kollapsade. En minuts stillastående. Personligen var det ganska skönt med en kort ofrivillig paus.

In i mål på 1:57:27. Cirka 7-12 minuter långsammare än planerat. Vad hände? Jag kände mig ju ganska förberedd. Vad har jag gjort för fel?
Det jag kan se är att jag är för bekväm. Jag pressar mig inte utan kör i princip samma pass varje gång. Inga farthöjningar och inga distansökningar. Jag spelar Ingress vilket gör att jag springer omkring och tar portaler på mina rundor vilket gör att jag stannar till då och då och får en paus.

Hur kommer det gå på Lidingöloppet i höst? Målet där är att klara det på under 3 timmar. Om jag inte förändrar något så kommer jag landa på över 3 timmar och ha det rejält tufft.

Träningsplan
Planen för att prestera bättre är att anstränga mig mer och faktiskt träna och förbättra mig. Inte bara bibehålla min nuvarande kondition och tempo.
Kör jag korta pass så ska jag pressa mig till höga hastigheter. Kör jag långa pass så ska jag primärt springa längre, men längre än 30 km känns onödigt för tillfället. Om jag kommer till 30 km så får jag istället öka tempot. Min målsättning på sikt är att ligga på 5 min/km som distanstempo. Det ger bra tider på alla längre distanser.