2006-01-07

Första skidträningarna...

I måndags genomförde jag första passet. Det var inte lätt. Skidåkning kräver mycket teknik och enda sättet att öva upp det är att åka på riktigt. Efter bara några 100 meter så började det värka i triceps. Tydligen så använder man armarna för mycket som nybörjare. Jo, jag märkte det :)
Cirka 2 km senare så kände jag mig nöjd. Fånigt kort när man betraktar det så här i efterhand, men det är nog bra att ta det lugnt i början... Var nog där i runt en timme.
På onsdagen körde jag igen. Nu lite längre. Tog 5 km-spåret. Ingen belysning. Klockan var väl runt 18.00, så det var rejält mörkt. Jag rekommenderar absolut inte att som nybörjare åka i mörker och slitna spår, men jag tränade mycket på balans och skidkontroll eftersom jag åkte ur spår nästan hela tiden. Avslutade med en kilometer i det belysta konstsnöspåret. 6 km tog en timme också. Alltså måste jag bli mycket bättre snabbt. 3 ggr så långt på samma tid :)
Fredag morgon 0930. Ledig från jobbet så nu gäller det att utnyttja det till att åka i de spåren som saknar belysning. Min plan var från början att ta 15-20 km. Började på 10 km-spåret och det gick ganska bra. Min kompis Sören såg till att jag inte tappade för mycket tempo utan jagade mig upp och nerför backarna. Det tog 1 timme också! Sören fortsatte ett eller två(!) varv till, men jag gav mig för dagen. Lika bra att sluta när det hade gått så bra.
Tekniken kommer mer och mer. Använder benen mycket mer och åkningen blir mer avslappnad och tar mindre på krafterna. Det känns i ljumskarna ändå...fast det går över snabbare för varje gång.

Inga kommentarer: