2006-06-08

Hökensås runt - 13 mil på landsvägen!

Jag är väl inte direkt den idealiska bloggaren eftersom jag bara känner för att skriva när något nytt har hänt, men ni som läser det här får stå ut med det :)
I söndags cyklade jag mitt första långlopp. Det var Hökensås runt (hemsida). 13 mil med start i Hjo. Även om jag hade tränat minimalt (som vanligt...runt 5 mil) så var det jätteroligt att känna på ett riktigt lopp. Det låg precis lagom innan Vätternrundan där de rekommenderar att man gör ett långlopp på 12-13 mil ett par veckor innan.
De två första timmarna försvann på väg ner till Habo. Jag och Sören snackade på om precis allt möjligt och hade det bara trevligt i det perfekta vädret med utsikt över Vättern. Efter typ 5 mil så kom backarna och diskussionen var inte lika lättsam längre. Det handlade mest om växlar, hur man trampar, ligga på rull och annat om cyklar. Vi var väl inte lika glada längre när det inte gick lika lätt :D
Min puls började stiga okontrollerat så vi var tvungna att stanna och ta en paus på banans högsta punkt, ca 180 m över Vättern (jag synkade höjdmätaren vid Vättern så det fick bli nollpunkten) och ta en lååång paus och äta massor med saltgurka. Fick även en kopp pulverkaffe. Som faktiskt var riktigt gott när man inte var så kräsen längre.
Då började mina problem. Värk i knäna så jag knappt kunde trampa...men vad gör man. 7 mil ut i banan och bara 5 mil kvar. Bara att bita ihop och låta Sören dra HAHAHA.
Vi var nästan helt tysta i 1-1,5 timme. Var ingen rolig sträcka med motvind, lite duggregn och bara jobbigt.
Det knepiga som hände när vi bara hade 10 km kvar var att vi mådde bra igen och alla (nästan) krafter var tillbaks. Kändes nästan som när vi startade några timmar tidigare.
Vad blev det för resultat då?
5 timmar och 15 minuter ute på banan inklusive pauser på dryga 30 minuter. Total medelhastighet på 24.75 km/h. Är man nöjd eller nöjd? Jovars, för att vara absolut första gången jag cyklar över 3 mil så är jag otroligt stolt över mig själv. En annan sak som hände var att jag började känna för att köpa en egen cykel och börja cykla på allvar...eller i varje fall några fler gånger än intensivträning inför Vätternrundan.
Jo, jag vann en tältstol på prislotteriet också! Kändes nästan som förstapris :D

Inga kommentarer: