2006-07-11

Vansbrosimningen

Mina föräldrar hade markservice även den här gången. Körde upp med husvagn på lördag morgon. Tog 3.5 timmar från Skövde till Vansbro. Skönt att slippa sova på hårt underlag och krångla med mat och sånt.
På lördagen var det tjejsimmet (1km motströms). Då kunde jag reka allt från start till mål och se hur det fungerar. Inte så värst avancerat, men skönt att ha sett lite innan man gör det första gången. Nästa år är jag ju veteran (rent formellt är jag inte veteran förrän efter 7 lopp) och kan allt så då behövs det inte :)
Söndag och tävlingsdags! Kom precis på att mina gamla simglasögon som jag köpte av en strandförsäljare i Nice på franska rivieran inte var så bra så det blev till att köpa ett par nya i sista sekund. Grymt sköna. Fast det känns som de kommer sugas rakt in i hjärnan :) Det tar bara 15 minuter att gå från ishallen till starten så man kan ta lugnt.
Fyllde badmössan med iskallt vatten och tömde det över huvudet för att få på den hyffsat lätt. Våtdräkt på även om puritaner anser att det är fusk och när det var närmare 21 grader i vattnet så kanske det inte behövdes. Fast den extra flythjälpen är ganska betryggande att ha. Mina nya simglasögon för att se till att kontaktlinserna stannar kvar hela vägen till mål.
11:30 startade min grupp, ljusgrön badmössa, 3:e startgrupp. De mest duktiga och de som får plats startar på andra sidan Vanån. Jag och de flesta andra startar från stranden. Crawlarna drar iväg som skott medan vi vanliga dödliga tar det lite lugnare och slåss för att komma iväg från starten. Det är verkligen trångt i starten och man får ganska många smällar innan man kommit iväg på mer öppet vatten. Förhoppningsvis har de flesta klippt tånaglarna...för annars blir man uppriven här och där. Det är att rekommendera att ligga mitt ute i Vanån för att dels utnyttja att det är mer strömt där och dels för att det är mindre antal simmare där.
Om man tar det lite lugnare så flyter man på ganska bra ner för ån. Jag kände att jag ville ta det lugnt innan motströmmen börjar. Även med våtdräkt och nära 21 grader i vattnet så kände jag mig lite kall efter någon kilometer. Troligtvis för att jag simmade så långsamt :) Vändningen upp i Västerdalälven är inte rolig. Det är jättetrångt och en båt låg där och den som ville fick tydligen lite kaffe. Inte bästa stället att bjuda på kaffe.
Konstigt nog så började jag efter 2 kilometer känna viss vätskebrist och det hade inte suttit fel med en depå där. Det känns underligt att få vätskebrist med allt vatten runt omkring sig, men jag kände inte riktigt för att dricka av det :)
När man vänt upp i Västerdalälven så ser man direkt målet som då är ca 850 meter bort. Nära, men ändå så långt borta. Motströmmen kändes knappt något alls. Däremot så slog det vågor över huvudet på mig hela tiden så det var smart att ha simglasögon. Den sista biten är det bara att paddla på. Det blir ganska trångt och det kommer upp crawlare i ryggen som simmar på en. Kan vara bra att försöka ligga lite längre ut.
Startnummer: 1224
Tid: 1:23:21
Placering: 2568 av 4545 som kom i mål totalt
Våtdräkten som jag köpt var inte av bästa kvalitet direkt. Billigaste jag kunde hitta på Stadium. Det märktes också på skavsåren jag fick på överarmarna och i armhålorna. Nästa år måste jag öva mer med våtdräkten på så att kroppen vänjer sig vid den.

Inga kommentarer: