2006-07-11

Min första En Svensk Klassiker avklarad!!!

Japp, då var det klart!!! Min första Klassiker avklarad! Äntligen var det slut...fast när man väl börjat så finns det inget slut...bara en fortsättning...år efter år :)

Sören och jag efter avklarad första Klassiker:

Jag anmälde att jag klarat av alla momenten i Klassikern till En Svensk Klassiker genom att skicka ett mail med följande till info@ensvenskklassiker.se (jag censurerade brevet lite för bloggens läsare :)) + att jag satte in 250 kr på plusgiro 10768-0 med mitt personnummer som meddelande:
Anmälan av genomförd "En Svensk Klassiker":
Jag önskar ett inramat diplom och sätter in 250 kr på ert plusgiro.

Namn: Anders Andersson
Adress: XXXXXXXXXXXXXX
Postadress: XXXXXXXXXXXXXX
Tel: XXXXXXXXXXXXXX
Personnummer: XXXXXXXXXXXXXX

Lopp              År    Startnr   Placer/dag  Tid
----              --    -------   ----------  ---
Lidingöloppet     2005  60787     6190        3:27:34
Öppet spår        2006  698       Söndag      09:51:58
Vätternrundan     2006  1986      ---         14:54
Vansbrosimningen  2006  1224      2568        1:23:21

Hälsningar
/Anders
Vad var tuffast, roligast, gjorde mest ont på Klassikern?
Varje lopp har sin egen speciella utmaning och jag klarade av dem på olika sätt. Det som jag hade absolut mest tur med var vädret. Det har nog aldrig varit så bra väder på en hel Klassiker förut. I princip perfekt. Kanske lite för varmt vissa lopp.
Lidingöloppet är väldigt jobbigt hela tiden, men ganska kort. Jag mådde helt klart sämst efter det här med fruktansvärd magsmärta efteråt...om det berodde på maten jag åt eller loppet vet jag inte. Det var också jobbigt för det var det första loppet jag gjorde och mycket var nytt för mig. Lite för varmt. Ett par grader lägre att inte varit fel, men värmen gjorde att publiken hade det bra.
Vasaloppet/Öppet spår tog runt 10 timmar och det gjorde det slitigt, men det var inte värst jobbigt i mitt tempo. Tekniskt var det svårast. -10 till -5 grader gjorde föret perfekt. En snöstorm hade förstört det roliga.
Vätternrundan gjorde fruktansvärt ont. Nog det mesta onda jag utsatt mig för en längre tid "frivilligt". Knän, bak, rygg, nacke, fötter...allt gjorde ont i nästan 10 timmar. Att cykla i 15 timmar sliter ut kroppen totalt. Dock var jag helt återställd och utsövd 2 dygn senare. Hade inga problem att sitta eller gå som många verkar ha. Inte ont någonstans. Varmt och skönt med strålande solsken! För varmt för vissa som fick söka hjälp. Hur hade det gått om det regnat och blåst? Jag vill inte ens tänka på det :)
Vansbrosimningen är riktigt behagligt. Det enda var att våtdräkten gav mig några skavsår som svider rejält. Annars var det bara roligt. Om det däremot hade varit kallt i vattnet (15-17 grader) så hade det inte varit roligt alls.
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag har haft en underbar Klassiker med perfekt väder, välorganiserade lopp, trevliga funktionärer och mycket publik. Jag har genomfört Klassikern lugnt och efter mina förutsättningar. Nu börjar den riktiga tävlingen då jag ska förbättra alla mina resultat år efter år.
Här kommer alla mina resultat igen.

LoppÅrStartnummerPlacering/DagTid
Lidingöloppet20056078761903:27:34
Öppet spår2006698Söndag09:51:58
Vätternrundan20061986------14:54
Vansbrosimningen2006122425681:23:21
Total tid:


29:30:53
Hur gick det med kostnaden då?
Ja du, det gick väl inte jättebra direkt :)
Totalkostnad för att genomföra en Klassiker om man i princip saknar all utrustning blev: 34782 kr (nästan 3000 kr/månad)
Det är uppdelat på:
Anmälningsavgifter, resor, mat etc.: 6270 kr
Övrigt: 5045 kr
Löpning: 4918 kr
Cykling: 5199 kr
Skidåkning + träningsläger: 12656 kr
Simning: 694 kr
Ehhh, det blev en hel del, men då har jag nästan allt. Det enda som jag lånat in var en racercykel. Troligtvis så köper jag en sån till nästa Vätternrunda. De kostar cirka 10000 kr.
Nästa Klassiker borde i så fall kosta mig cykel + anmälningsavgifter, resor etc. + skidträningskostnad + lite extra för nya prylar = 10000 + 6270 + 3000 + 3000 = 22270 kr ....det var ju inte så värst mycket billigare! Vad blir det om man minimerar kostnaderna då? 10000 + 6270 = 16270 kr alternativt enbart 6270 kr om jag lånar en cykel nästa år också. Ja ja, vi får se vad det blir...
En fortsättning blir det definitivt!!!! 8)

Inga kommentarer: