2008-02-19

Klätterträning

http://www.8a.nu/ - 8a har mängder med artiklar om träning, tips & tricks + ett stort forum där man kan hitta det mesta
http://www.highsport.se/news/artiklar/index.html - Några artiklar om träning (en del från 8a)
http://www.climbingtraining.it/ - På italienska men bilderna ger en hel del

http://www.klatterverket.se/fys/ - Styrketräning för klättrare
Några viktiga tips som jag nog har skrivit tidigare (de kommer från 8a):
1. Titta ner på fötterna
Nästan alla klättrare har mycket att vinna enbart genom att titta ner på fotstegen mer, istället för att ständigt titta uppåt. En klättrare som tittar ner blir automatiskt mer avslappnad, hittar bättre steg och positionering av kroppen och lutar inte så mycket utåt jämfört med den som använder halsen som periskop. Om du under några träningspass anstränger dig att titta onaturligt mycket ner så kommer du snabbt anpassa dig och se lika rutinerad ut som alla 8a-klättrare.

2. Undvik mjölksyra - lyft armarna
Om du skulle träna utan mjölksyra under en månad kommer du snabbt klättra en grad hårdare eftersom du låter dina muskler växa utan att få den där nedbrytande mjölksyran på köpet. Tävlingsklättrare och andra elitidrottare vänjer ibland, under korta perioder, sina muskler att arbeta med mjölksyra under en formtoppning. Kortsiktigt fungerar det men sedan tar den nedbrytande effekten av syran över. Uppvärmningen är nyckeln för att undvika mjölksyra. Ofta blir underarmarna översvämmade som ett resultat av för hård uppvärmning. Genom att lyfta och sänka armarna kan man begränsa översvämmningen och öka blodcirkulationen.
3. Andning & avslappning
"Andas" är något alla har skrikit till sin partner eller blivit uppmanad att göra. Med fokus på din andning kan du bli både mer avslappnad samt mer intensiv. På samma sätt som vid yoga bör man även inom klättring utgå ifrån andningen. Innan du går upp på leden, ta några djupa andetag så du blir lugn och avslappnad. Detta är något man måste träna på och få in i sin rutin. Det bästa sätt att snabbt bli avslappnad efter att man har passerat ett krux är att fokusera på andningen. Slut ögonen och räkna ner dina andetag från tex 10 och meditera som om du står i sirap. För att få tillbaka intensiteten och spänsten, ta några snabba andetag och pusha genom nästa krux.

4. Så många meter/move som möjligt
En elitklättrare klättrar ofta 100 meter under en timme medan de flesta andra kämpar med att komma upp i 20 - 40 meter per timme. De flesta skulle vinna på att klättra lättare grader, undvika mjölksyra och skador och istället bygga en bred bas. Minst 50 % av din träning bör vara fokuserad på meter/move där man även kan sätta träna tekniskt.
Skicka en kommentar