2008-06-16

Vätternrundan 2008

Åter igen startade jag med Volvo IT klocka 21:06. Mörka moln överallt. Precis när starten gick så kom de första regndropparna vilket ökade snabbt till ett ösregn som höll i sig första milen. Lagom länge för att blöta ner skor och strumpor. Bakdäcksprutet från cykeln framför var också uppfriskande ;-)
När regnet slutat så drog jag iväg ensam på jakt efter sub10. Hittade en dansk och en svensk cyklist som körde på bra i 35-40 km/h ner mot Jönköping som jag började växeldra med. Funkade bra ända tills min kedja hoppade utåt och korvade sig. Blev tvungen att stanna och fixa det, medans mina nyfunna cykelvänner försvann lika snabbt som jag funnit dem...snyft.
"Ensam är stark" fortsatte jag genom Jönköping och körde över ett par krossade glasflaskor vilket någon kilometer senare ledde till en bakdäckspunka. Fixade punkan på rekordtiden 13 minuter från stop till start. Samtidigt som jag var klar så susade en klunga från Volvo IT förbi. Samma folk jag startade med och försökte köra ifrån. Jag hade då förlorat runt 20 minuter på mina 2 mekstopp. Då gav jag upp sub10 och tänkte att det är nog lika bra att köra med dem. Spara krafter och få trevligt sällskap de sista 20 milen.
Väldigt bra beslut. Lugnt och skönt i depåerna. Bara dra några minuter per timme. Pigg hela vägen. Stannade i Fagerhult, Karlsborg och Hammarsundet. Runt 9 minuter per stopp. Går nog att kapa lite, men det var bra skönt att få slippa sadeln var 7-8:e mil och sträcka ut kroppen ordentligt. Vid Medevi blev vi omkörda av en cykelklubb och då passade vi på att hänga på dem. Det drog upp farten till runt 35 km/h igen och sista milen låg vi närmare 40 knyck in mot Motala. På upploppet passade jag på att köra om allihop och försöka "vinna" i vår klunga, men en av cyklisterna i klubben hängde med på spurten och slog mig med 1 meter.
Lärdomar till nästa år: Packa torra strumpor för eventuellt byte, skippa Snickers (för tungt att äta dem), drick mer (3 liter på 30 mil är något för lite :-)), ät mer (nötter, bullar, annat lättuggat och lättsmält), träna 300 mil (90 mil funkar, men ger inte revolutionerande resultat).
Vad blev årets resultat då?
Tid: 10:36, plats: 2736/17702
Det är 41 minuter bättre än förra årets 11:17
Jag är jättenöjd även om jag missade sub10. Vänster knä började strula efter 20 mil, armbågar och händer krampade en hel del på slutet. Däckade direkt när jag kom hem på lördagen vid 16:00. Vaknade sedan vid 02:00 och drack vatten och några ggr till frampå morgonen. Gick upp 07:00 på söndagen och mådde förvånansvärt bra. Hungrig och törstig, men ingen smärta någonstans. Tillbringade hela söndagen vid Delsjön och vilade upp mig genom att hyra ut kanoter för Näsets Paddlarklubb i regnet och blåsten...det blev inte så många, men jag mådde prima efter det :-)
Skicka en kommentar