2008-06-07

Superhelgen!

Superhelgen började fint igår med att jag var för trött för att gå upp i tid för att hinna till Nationaldagsloppet som startade 09:00 vid Kvibergs kaserner. Tänkte att det är bra att sova ut och sedan ta en långtur på eftermiddagen när jag var utvilad. Bestämde mig för att köra samma bana som Nationaldagsloppet körde tidigare på dagen. På vägen ut till Kviberg så var jag tvungen att passera rälsbussspåren...förlåt spårvagnsspåren och visst tusan kör jag ner framhjulet i spåret och sedan faller jag handlöst åt vänster. Smäller i knät så det blöder och värker, men klarar mig i övrigt fint. Fälgen är däremot knäckt...precis som min cykelglädje. Hjulet förstört och ganska långt hem. Ger upp tankarna på att komma iväg på en långtur. Måste ta mig hem. Tar loss framhjulet och stoppar ner det i spårvagnsspåret igen och bryter det åt andra hållet. Efter några försök så är det hyffsat rakt, men det vobblar så mycket att jag får skruva loss bromsklossarna på frambromsen för att kunna cykla hemåt. Cyklar hem tar en pizza och gråter en skvätt...
Idag, ny dag, ny cykelglädje. Är på Bikeplace på förmiddagen och shoppar loss. Hittar förra årets Shimano Ultegra hjulpar som är prissänkt med 1000 kr till 3500 kr. Hem och skruva och greja. Blir jättebra. Sätter på nya fina däck också. Tänker köra ett kul multipass med cykling till Delsjön, simma 30 minuter, paddla en timme och sedan hem igen på cykeln.
Får punktering upp mot Guldheden. Inga problem. Fixar det lugnt på en kvart. Noterar dock att jag inte har några fler extraslangar med mig. Andra punkteringen kommer vid Korsvägen! Funderar och funderar...hur tusan löser jag det här då? Sent en lördag eftermiddag. Inga cykelbutiker öppna. ICA Maxi längs Mölndalsvägen kanske har slangar. Tänker att det är lättare att gå utan cykelskor så jag går 2.5 km barfota ut dit. Gömmer cykeln bakom lite bråte. 4 slangar får det bli, tänker jag. Bra att ha några i reserv. Klart de inte har några slangar med riktiga Presta-ventiler. Bara skräpiga Dunlop-ventiler. Det är väl bara att traska hem...fast det är nog närmare till Delsjön. Då kan jag ställa in cykeln i klubbhuset och sedan ta vagnen hem. Köper ett par billiga skor. 199 kr. Det gjorde ont att gå barfota.
Multisportare som jag försöker vara så tänker jag att det är ju ett bra tillfälle att ta ett löppass. Cykel puttandes med ena handen och 45 liters ryggsäck på ryggen så pinnar jag på upp till Delsjön. In med cykeln och sedan springa ner tillbaks till hållplatsen och vagn 5 hem och gråter en skvätt...
Imorgon åker jag till Cykelbutiken på Backaplan och skaffar mig en hel hög med extraslangar. Öppnar klockan 11 så jag får en skön sovmorgon.
Det är fortfarande en dag kvar av superhelgen. Undras vad som kan gå åt skogen då? :-)
Jag vill bara få till en långrunda cykling på 10 mil, en simtur i min nya våtdräkt på 30 minuter och en paddeltur på 10 km i Rocketen. Snälla!

Inga kommentarer: