2009-05-05

Ännu mer MTB-service

Nu under MTB-kursen så känner jag att cykeln börjar strula mer och mer. I tisdags förra veckan hade vi även en Mek-kurs på Bikeplace och då kände jag verkligen att jag måste göra något för att fixa till allt.
Igår slog jag slag i saken och började meka:
-Tog bort 2 trasiga ekrar som gick sönder i lördags när jag fick en stor pinne i bakhjulet - Väldigt enkelt. Bara att skruva med ekernyckel tills de lossnade.
-Monterade ner drivlinan, dvs. kedja, kassett, rulltrissor, höger vevarm och skruvade bort alla framdrev från den. Vevpartiet med lager behåll jag på - La allt i diesel, lät det stå en stund och sedan borstade jag allt noga med diskborste
-Filade till och böjde rätt kuggar som var taggiga och sneda
-Tvätta cykel - Väldigt enkelt när alla oljiga delar var borta
-Torkade av och monterade ihop allt igen
-Bytte båda växelwirarna - Superenkelt, bara dra ut de gamla wirarna och ta bort höljen, klipp till nya höljen till rätt längd och montera ihop allt
-Justera in växlarna - Smidigt när man vet arbetsmetodiken och kan göra det systematiskt + de nya wirarna hjälpte till en hel del
Det som är kvar att göra är (och pris för arbetet hos Bikeplace, pris för delar):
-Byta rulltrissor - 90 kr, 50 kr
-Byta vevparti - 150 kr, 2330 kr (Shimano XT)
-Serva framdämparen - fr. 450 kr, ?
-Se över hjullager och hjul bak, troligt byte av hjul - Byta hjul gör jag själv, 2100 kr  (Fulcrum Red Metal 5 hjulset)
-Se över styrlager, troligt byte - 300 kr, ?
Varför lämna in på service när man kan göra det själv? :-)

Inga kommentarer: