2010-01-01

Vägen till Åre Extreme Challenge börjar nu!

År 2009 tog jag min 4:e och för nu sista Svenska Klassiker. Jag tröttnade helt enkelt och därmed blev också resultaten sämre. Nya utmaningar och nya mål har dykt upp.

I år, 2010, siktar jag på Haglöfs Åre Extreme Challenge! Förkortas till ÅEC eller HÅEC. Jag har tittat på det loppat tidigare, men efter lite problem under en forspaddlingskurs då jag slog mig rejält i huvudet och nacken så lät jag de tankarna vila.

Jag har skippat min vanliga träningsplanering (som aldrig funkar ändå) och istället valt att sätta upp minimikrav.
Det innebär att min grundträning endast består av minst 1 pass MTB, 1 pass paddling och 1 pass löpning per vecka. Oftast blir det mycket mer än så, men det ger en lite mer avslappnad inställning till träningen och gör att det blir roligare. Jag har också större möjligheter att träna andra sporter som klättring och simning.


Multipass (2-3 moment efter varandra) och långpass ska premieras.
Tuff paddling i hård vind och vågor och backpass med MTB och löpning är att föredra.

Tävlingarna i kalendern har blivit färre. Först och främst är det så klart ÅEC den 3 juli. Jag har även anmält mig till Göteborgsvarvet den 22 maj. Utöver det så är det ganska tomt fram till ÅEC. Ev. någon ytterligare solotävling som KFUM multisport och Kristinehamn Adventure Race kan läggas in.

Inga kommentarer: