2010-07-05

Åre Extreme Challenge - sammanfattning

Mitt första Åre Extreme Challenge är genomfört. Det var ett väldigt tufft och kul lopp.

Jag åkte upp på måndagen eftersom jag hade forspaddlingskurs på tisdagen med Kajaktiv. Väldigt lärorik kurs där vi körde övre svåra forsen 2 gånger och ner till lyft 2 en gång. Lånade en Prijon Barracuda (samma kajak som jag tävlade med). Det var en riktig självförtroendehöjare eftersom jag inte trillade i en enda gång.

På onsdagen körde vi MTB-pass på förmiddagen i regnet, men lyckades inte hitta hela den riktiga MTB-sträckan. Efter lunch sprang vi upp på Åreskutan i ösregn och sen ner till Huså och tog min bil hem (som jag hade parkerat där på förmiddagen).

Torsdagen hade jag vilodag. Kikade på när de andra paddlade fors och sen hämtade jag ut min hyrkajak.



Fredag förmiddag paddlade vi allihop övre forsen en gång till och jag hade premiär för min kajak. Allt gick bra igen! Eftermiddagen och kvällen ägnades åt packning och mental förberedelse.

Lördag - The longest day!
Upp tidigt, frukost, sen iväg till starten för att vara där vid 07:00. Skönt att vara där tidigt och ta det lugnt.

Paddling
08:30 lade vi i våra kajaker för en kort uppvärmning för att 08:40 börja racet.
Paddlade på hyfsat lugnt för att i forsen öka. Hade tänkt köra enligt tidigare genompaddlingar, men med alla andra tävlande där så tvingades jag välja en betydligt svårare och tuffare linje längre ut i forsen som jag inte testat innan. Den linjen var guld. Jag kan ha kört om 10-20 kajaker. Många hade vält eller fegade på paddlingen och bara satt och duttade i vattnet. I min linje, som var ute i forsen, så var jag tvungen att paddla på för att kunna styra. Vid stenväggen (svåraste passagen) så hamnade vi 2 i bredd vilket gjorde det grymt tight och jag drog paddeln i väggen innan kajaken svängde runt i rätt riktning och jag kunde ta mig därifrån.
Fors 2 gick suveränt. Inga problem alls. Snabbt och rätt igenom

I och med det höga vattenståndet så var lyft 1 en skam för en multisporttävling. Vi blev stående i åtminstone 10 minuters kö där folk kom in och trängde sig från sidan hela tiden. Dålig organisation!
Lyft 2 gick med en hejdundrande fart. Jag kunde släpa min plastkajak hela vägen vilket gav både fart och sparade kraft.
Sen var det en avslutande lång och seg paddling till Åre by.

Löpning
Snabbt klockrent byte i Åre Park utan problem. Hade en IKEA-påse där jag slängde paddelprylarna och tog min ryggsäck, keps och solglasögon.
Uppför hade det inte skadat med ett par stavar. Dock ska de ha trugor eftersom vi springer på snö på nedvägen. De som hade stavar hade helt klart ett övertag och jag kände att armarna gärna hade fått jobbat lite mer. Iofs förlorade jag inte särskilt mycket uppför så det var inte så avgörande...eventuellt så slösade jag kanske benen extra mycket utan stavar...
Efter skutans topp så var det ganska svår teknisk löpning utför med inslag av hopp. Där gick det riktigt snabbt och bra.
När det svåra tekniska partiet var över hade jag inte längre något övertag utan tappade. Om jag blir bättre löpare kan jag spara många minuter nerför.

MTB
Cyklingen gick hyfsat. Mitt största problem var att jag inte orkade köra på så hårt som det behövdes. Särskilt uppför var jag inte tillräckligt stark utan orkade helt enkelt inte.
Efter den längsta "push bike"-backen så lade jag cykeln i kanten. Satte mig ner. Tog av hjälm och solglasögon och tänkte att nu lägger jag mig här och vilar en stund. Myggen tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att komma till massattack! Inte mycket vila för mig inte. Bara att bita ihop och streta vidare.
Ganska snart därefter så började det gå utför och där kom min energi tillbaks och jag kunde köra om en hel hög med cyklister och dra ifrån. In mot mål så hade jag inga bakom mig längre och på upploppet tog jag ännu en cyklist. Det är tävling hela vägen in i mål! :-)

Support
Måste lägga till att jag hade en grymt bra support. Välorganiserad och peppande. Allt var förberett när jag kom dit och jag var snabbt iväg igen.

Resultat
Tid: 6:59:50
Placering: 75 av 126 som kom i mål. 153 var anmälda. Exakt hur många som startade vet jag inte. Men jag anser att jag uppfyllt mina mål som var att komma i mitten av resultatlistan och även under 7 timmar.
Jag är nöjd och stolt över mitt resultat.

Utrustning till nästa gång
Jag behöver lära mig att paddla snabbare kajak. Jag har ju en Rocket så jag får ju lära mig att hantera den även i lite svårare vågor.
Stavar uppför berget. Sparar benen och aktiverar armarna.
Ha vattenflaska på löpningen. Går att fylla på i bäckarna.
Se till att sadelväskan på cykeln sitter som den ska och inte trillar på sne när det blir skumpigt. Vevlagret måste även sitta helt rätt och inte glappa i sidled så att framväxeln slutar fungera. Ha flaska med vatten på cykeln för man är rejält trött på sportdryck efter 5 timmar!
Variera även den fasta födan. Enbart nougat blir lite tröttsamt och sött i längden :-)

Tidsanalys och träning till nästa gång
Efter mina lopp brukar jag göra en tidsanalys för att se var jag är som långsammast och var det finns mest utrymme att förbättra.
Mitt tidsanalysdokument på Google Docs
Jag har jämfört mig med segraren, plats 25 och plats 50. Sen valde jag ut de största diffarna och försökte ge en förklaring till dem.
Mitt största problem är att jag inte riktigt orkar hålla ut i över 6 timmar så en generell höjning av min kondition och teknik behövs för att bli snabbare och orka längre tid.
Mer specifikt så behöver jag bli snabbare på vanlig löpning och lite bättre på teknisk MTB.
Mot segraren så är jag även väldigt dålig på paddling och skulle behöva en snabbare kajak på tävling.


Kostnader för ÅEC
Anmälningsavgift - 800 kr
Bankett - 255 + 52 kr
Forspaddlingskurs i Dala Floda med Kajaktiv - 3690 kr
Forskurs i Åre med Kajaktiv - 990 kr
Hyra av kajak och kapell genom ÅEC/Kajaktiv - 750 kr
Resekostnad - 2000 kr
Boendekostnad - 0 kr (sponsrades av FK Herkules)
Mat och övriga småkostnader i Åre -1000 kr
Totalt: 9537 kr

Inga kommentarer: