2014-04-26

Tough Viking 2014

Tough Viking 2014 i Slottsskogen. Grymt kul och jobbigt! Redan efter de två första hindren: Pain och Röjdykaren så var jag helt slut. Fast ju längre loppet löpte desto mer kraft och fart kände jag att jag fick.

Water run och Rampage var absolut svårast. Rampage gav jag upp på för jag kände att det helt enkelt inte gick efter ett första och enda försök. Det krävs mer teknikträning där, men hur lätt är det att hitta en tillräckligt stor ramp att träna i? Där var det helt klart taktiskt fördelaktigt att direkt ta straffet på 30 armhävningar.
Här är mitt försök på väggen där jag glider ner...1 meter för kort.
 De hinder som gick bäst var Röjdykaren, Walls och Monkey Bar även om jag trillade ner precis på sista röret och fick straff på 30 armhävningar.
  1. Pain - Amerikanska fotbollsspelare - De var väldigt peppade, men jag lyckades sicksacka mig förbi.
  2. Röjdykaren - Lera, iskallt vatten, upp på plattformar, ner i vattnet igen och slutligen klättra upp och ner för ett nät - Ett av de absolut jobbigaste hindren, men också en av de första så jag hade mycket kraft och lyckades nog hitta bra linjer med mindre lös dy. Tipset här är att hoppa ut så långt som möjligt.
  3. Water run - Flytande dynor i vattnet som man nog skulle springa på, men det blev mest att kravla sig fram över dem - Svårt att få till något bra flyt. Här krävs det övning. Kändes som TV-programmet Wipeout.
  4. Reebok Blades - Lutande vägg som man ska över.
  5. Rock - Spring upp för berget när säldammen - Tveksamt att kalla det för ett hinder. Mest en avkrok in i skogen och en del uppför.
  6. Walls - 3 containers med en meters mellanrum - Det var en lång kö ute till vänster där det fanns en stege, men jag hoppade upp mitt på och tog mig över. Mest förvånande var att de 2 följande containers hade en meters mellanrum med risk för att man trillar ner mellan dem. Mycket bra hinder.
  7. Mountain Climb - Upp för Bragebacken - Ta det lugnt och gå upp.
  8. Tower - Upp en våning i utsiktstornet och hoppa ner till en matta 5 meter ner - Flera tvekade här vilket skapade köer.
  9. Barbed wire - Kryp under taggtråd.
  10. Crawl - Kryp under låga träställningar.
  11. Fire - Hoppa över brinnande halm - Inte särskilt spännande. Mest jobbigt var att andas in en del rök. Direkt efter fick man gel och vatten. Vattnet satt fint efter all rök.
  12. Monkey Bar - Svinga fram i en byggställning - Jag hade övat en del på det här, men trillade som sagt tyvärr ner på sista bytet. Jag är ändå nöjd med hur det gick.
  13. Net Trap - Kryp under ett nät som ligger platt på marken - Det är bara att hålla nere huvudet och ösa på. Ingen mening med att försöka lyfta nätet med händer. Låt det bara glida över skuldror och rygg.
  14. Logs - Bär valfri stock (0,5 m långa bitar och det ligger mängder i en hög så välj en lätt) runt en snitslad bana.
  15. Ropes - Använd tjocka rep för att ta dig över och i en container.
  16. Pipes - Rör som går ner i vattnet och sen vada genom vatten och dy upp på land - Något lätt hinder i jämförelse med de andra, men helt ok.
  17. Rampage - En stor vertikalramp - Näst intill omöjlig för de flesta. Ta det på tok för lätta straffet på 30 armhävningar istället för att kuta fram och tillbaks och hoppas på att någon vill hjälpa dig upp.
  18. Ice Tank - Container med 6 gradigt isvatten och man måste ner under ett hinder i containern för att bli riktigt blöt.
  19. Reebok 10000 - Mängder med trådar som ger elstötar - Jag fick 2 rejäla pärlor i höger axel vilket gör att man vaknar till, men inte särskilt farligt. 
Mitt resultat blev 1:06:52 där jag fullföljde alla hinder utom Rampage. Jag räknar Monkey Bar som genomförd även fast jag trillade ner eftersom jag var så otroligt nära slutet. Jag fick en stukad fot och ont i alla muskler + att jag blev helt lerig och blöt. Precis som det ska vara på riktiga tävlingar.
Frågan är om Rampage hör hemma här. Den var på tok för svår och samarbetet mellan de tävlande var inte helt optimalt. De första som kommer till det hindret har inte alls några att få hjälp av. Kanske att det skulle hänga några korta repstumpar från kanten om hindret ska vara kvar.

Jag hade gärna sett ett lite mer utvecklat "straffsystem" för de som inte fullföljer eller misslyckas med ett hinder. Straffrundor, dvs. en löpslinga med några hinder att krypa under och klättra över hade passat bättre än 30 armhävningar. Längden på slingan hade kunnat anpassas till hur stor tidsbesparing man får på att gå förbi ett hinder.

Ett bra lopp, välorganiserat och inga problem att hitta runt en välsnitslad bana med många funktionärer. Man blir rejält smutsig och får ont i hela kroppen...på ett bra sätt! Tack!

Garmin Connect
Funbeat - Träningspass
Funbeat - Tävlingsberättelser

Inga kommentarer: