2014-04-22

Åre Extreme Challenge 2013

För 3 år sedan körde jag Åre Extreme Challenge och den 29 juni 2013 körde jag det igen. Förhoppningen var att kapa 30-60 minuter och komma in på 6-6,5 timme, men banändringar på MTB-sträckan gjorde att det inte riktigt blev som det var tänkt.

Hela familjen åkte upp på tisdagen för att jag skulle hinna övningspaddla med havskajaken i forsen och även känna på den nya downhill-banan som var på slutet av MTB-sträckan.

Några filmer från träningen under veckan i Åre.
Genompaddling av forssträckan på onsdagen.
Getrappet med MTB. Sista delen på MTB-sträckan.
Genompaddling av forssträckan på torsdagen.

Efter att ha tränat både i forsen och i downhillbanan under veckan så kände jag mig trygg inför tävlingen på lördagen så på fredagen tog vi kabinbanan upp till toppen och vandrade den sista biten upp till toppstugan för en liten fika.
Paddling
Även i år så körde jag med en havskajak. Den här gången min egen. Det är verkligen jättekul att paddla fors med havskajak. Att hela tiden leta efter där det forsar snabbast för att få båten att gå så snabbt som möjligt. Tyvärr så går den inte lika snabbt när det slutar att forsa...
Lyft 1 var flyttat till den norra sidan vilket gjorde det till ett mycket bättre lyft än på den södra sidan där de blev mycket köer 2010. Nu gick det även där att släpa kajaken precis som på lyft 2.

Sista paddlingen in mot Åre by var blåsigt och ganska stora vågor så det var skönt att sitta i en havskajak och bara fokusera på att paddla framåt utan att bry sig om vågorna.

Löpning
I år valde jag att springa med stavar. Lite meckigt att bära omkring på när det vara lättare löpning men gav bra hjälp uppför när det var brant.
Av någon konstig anledning så hade jag väldigt svårt att springa i de snötäckta delarna. Minns inte att det var så svårt 2010. Det gick på skrå och jag kunde inte hålla något tempo alls. Där blev jag omsprungen av flera stycken.

Den lättlöpta delen på ner mot Huså gick däremot väldigt bra och jag kunde hålla ett högt tempo.

MTB
Nu kände jag att jag jobbat hårt med stavarna under löpningen och att jag hade tränat alldeles för dåligt med stavar. Triceps gjorde jätteont och jag hade svårt att hålla mig uppe från styret. Det sänkte tempot en del.

Det som däremot sänkte tempot mest var alla nya uppförsbackar de hade lagt till när de drog om banan. På slutet var det inte många jag orkade trampa uppför utan det fick bli en hel del push bike. Downhillbanan på slutet var däremot ett kul inslag.

Resultat
Tid 07:51:24, plats 113/149
Paddlingen tog 2:24, löpningen tog 2:28 och MTB tog 2:59. När jag körde 2010 så tog varje sträcka ca 2:20. Nu förlorade jag alltså mest på MTB-sträckan och den var betydligt tyngre än 2010 med många fler höjdmeter så det förklarar den längre tiden. Att jag inte längre har möjlighet att träna lika mycket som tidigare förklarar också en del.
Äntligen i mål!

Det var även den här gången en jättekul tävling som alla borde göra åtminstone en gång. Välorganiserad tävling och tuff bana.
Vädret varierade från solsken till hällregn och sen tillbaks till strålande solsken igen så det var ganska perfekt :-)

Inga kommentarer: