2022-11-25

Bunketorp Backyard Ultra Trail 2022

 Vad hände på Bunketorp Backyard Ultra Trail 2022?

Det var min första backyard ultra så jag hade ingen aning om hur det skulle gå. Jag hoppades på minst 12 varv och efter det så fick man helt se hur länge jag skulle hålla mig kvar. Det blev inte riktigt så långt som jag hoppades på. Jag steg av efter 10 varv. Inte helt usel prestation. Det var mitt första försök. 10 timmars löpning och en sträcka på 67 km. Majoriteten av deltagarna hade då brutit.
Bunketorps backyard ultra är väldigt välorganiserat. De hade stora tält för alla deltagare att sitta i och ha sina prylar och stolar. De bjuder hela tiden på mat, kakor, godis, chips, frukt m.m. och då och då så kom de även ut med isglassar. Passade väldigt bra i värmen.
De grillar hamburgare till varje deltagare som bryter. Det finns plats för egna tält.
Vad hände? Det var väldigt varmt och betydligt backigare än vad jag hade förväntat mig. Starten är i en uppförsbacke och nästan hela första kilometern går lätt uppför. Värmen gjorde att man var tvungen att dricka mycket vilket jag brast kraftfullt med. Mina nya flaskor från Silva har en usel kork vilket gör det jobbigt att dricka så drack för lite. Jag borde ha tömt minst 5 dl per varv, men det blev nog bara 1-2 dl och när jag sen fick huvudvärk och började dricka mycket så var det för sent.
Efter 6 varv så var jag djupt nere i mörkret och tänkte konstant på att avbryta. Jag blev peppad av andra deltagare som pushade mig vidare, men till slut så var jag sist in på varje varv med under 5 minuter över till att fylla på vatten och energi vilket blev för jobbigt. Jag hann inte gå till min stol och fylla på med salt utan det enda jag gjorde var att fylla på vatten eller sportdryck och sen gå till startfållan och ut på nästa varv. Det kunde bara gå åt ett håll...
Efter att jag gått ut på varv 10 så bestämde jag mig för att nu räcker det så jag lade in ett par högre växlar och tryckte på in i mål. Passerade flera andra som också var på väg utför och ner i mörkret.
Sen fick jag äntligen sitta i min stol. Där satt jag i en timme, åt chips och drack coca-cola och tittade på de andra som fortsatte att springa...och bryta...
Det som kan lura en är att det ser ut som att man kan springa väldigt långsamt. 6,7 km/h är inte särskilt snabbt. Det man inte tänker på, i alla fall första gången man gör en backyard, är att man går i backarna för att orka många många timmar och behöver fylla på vätska, mat och vila en stund för att orka fortsätta. Tiden i depån går oerhört fort. Kommer man in på 50 minuter så har man 10 minuter på sig, men då ska man hinna fylla på med vätska, energi, salt och sitta ner en stund. 3 minuter innan nästa start så ringer det till start och då är det bara att pallra sig upp igen så att man i alla fall är i startfållan en minut innan starten går. 3-5 minuter vid varje depåstopp försvinner alltså lätt till allt annat än vila i stolen. Idealiskt hade jag önskat 15 minuter i depån varje varv, men då måste jag öka farten.

VM i backyard ultra gick i september. Vi fick ett nytt världsrekord på 101 varv, dvs. 101 timmars löpning. Tittar man på tiderna där så ligger de flesta på 45-52 minuter per varv i snitt. Det ger en hastighet på 7,7-8,9 km/h. Iofs inte jättesnabbt det heller, men ska man gå i backar, äta, toalett etc. under rundan så drar tiden lätt iväg.

Vad händer härnäst? Jag har anmält mig till Jernbrukets Backyard Ultra som går den 2 juni 2023. Då är målsättningen att klara minst 12 varv. Det borde i alla fall vara lite svalare så värmen inte är ett lika stort problem.

Tänk på till nästa gång:
  • Skönt med stol med hög rygg och att ha en fotpall att lägga upp fötterna på.
  • Ha inte med så mycket grejer. De bjuder på massor och lite till.
  • Drick ordentligt med vatten varje varv (~5 dl), ta salttabletter/chips/salt varje varv.
  • Ät något som går ner varje varv. Gels? Det fungerar för en del. Andra vill ha mer normal mat.
  • Ta med ett lass gels om övrig mat inte går ner.
  • Börja testa olika gels redan nu.
  • Ha en pirra för att köra utrustningen från bilen och till tävlingsområdet om det är mycket prylar.
  • Eget tält med en tältsäng var skönt att ha efter tävlingen. Jag övernattade där för att vila upp mig inför bilkörningen hem.
  • Träna höjdmeter. Det blir många höjdmeter efter ett tag även om varje varv inte har så många.




Inga kommentarer: