2007-05-14

Göteborgsvarvet 2007

Årets Göteborgsvarv gick i lördags. Loppet var helt fulltecknat. AB Volvo bjöd alla anställda som ville vara med på startavgiften och de fick en startgrupp mellan grupp 4 och 5. Det var där jag startade. Det betyder alltså att väldigt många oseedade löpare kommer starta ganska tidigt. Inte kul för de som startar i Volvogruppen och särskilt illa för de bakom. Min plan var att komma i god tid. Börja värma upp 30 minuter innan så jag kan ge järnet redan från start. Målet var att ta tiden 1:39:00. Förra året hade jag 1:57:49 och med all extra träning så ansåg jag att 18 minuter var rimligt att kapa :D
Lördag morgon, upp vid 09 för lugn grötfrukost, sedan pastalunch. Lättsmält föda är bäst på tävlingsdagar. Svårt att komma fram till vilka kläder jag skulle ha. Det var 10 grader varmt och lite blåsigt på morgonen. Ska det vara jacka eller kortärmat...till slut blev det kortärmat/benat med en väst utanpå. 14:00 iväg med spårvagnen. 1,5 timme för att ta mig till starten inkl. uppvärming borde räcka, men det var inte alls smart. Kön till väskinlämningen var konstigt lång och massor med andra småförseningar gjorde att jag inte hann med någon uppvärmningen mer än den korta löpningen fram till startfållan. 2 minuter innan starten så var jag på plats. Jag hatar stress!
Sista timmen tryckte jag två GT-tabletter och en halvliter Enervitene.
Väldigt trångt fram till efter Älvsborgsbron. Sen luckrades fältet upp mer och antalet Volvoiter blev färre och färre, men det var trångt hela vägen från start till mål. Till slut hade jag bara 2-3 stycken Volvoiter framför mig...från ca. 1000 från början. Det gäller att utnyttja alla sätt att ta sig framåt i loppet: gräs vid sidan av banan, trottoarer, träbryggorna i hamnen etc. Så dåligt att folk aldrig lär sig att hålla höger. Många gånger kunde man ta sig fram snabbare ute till höger vilket är helt fel. Jag brukar köra regeln: Om någon springer om mig på högersidan så är jag för långt åt vänster. Då flyttar jag mig åt höger tills ingen springer om mig på fel sida. Enkelt!
Efter 15 km tog alla krafter slut. Kände att jag inte kunde öka hastigheten mer. Försökte få i mig mer sportdryck i depåerna och ta mina extra GT-tabletter jag hade med mig i fickan. På avenyn tryckte jag en gel jag också hade med mig och det verkade hjälpa en del, men jag tror att tanken på att det var mindre än 6 km kvar drev på mest. På slutet ökar jag i etapper. Vid 3 km lade jag i en högre växel, nästa vid 1 km och sen slutligen slutspurten de sista 100 metrarna. Underbart att springa loss och få lite upploppshets om man lyckas få någon annan att hänga på, men när jag ropade till de andra att spurta så skrattade de mest.
Sluttid:1:42:10 (15:39 minuter snabbare än förra året!)
Mellantider
23:54 vid 5km
47:44 vid 10km
1:12:40 vid 15km
1:37:20 vid 20km
Totalt blev det en tid per km på 4:51 minuter vilket ger en snitthastighet på 12,37 km/h Lärdomar: Kom i mycket god tid för att hinna med alla förberedelser, ta med flera gels som kan tryckas var 30:e minut på slutet.
Mål till nästa Gbgsvarv: 1:29:59
Första året under 2:00, andra året under 1:45, tredje året under 1:30, fjärde året under 1:15...njae, 4:e året så blir det nog jobbigt. I år hade jag då hamnat på 66:e plats!

Inga kommentarer: