2007-05-24

Har jag valt kajak nu då?

Det är stört omöjligt att välja en passande kajak. Helst vill jag ha en lätt, blixtsnabb, lättdriven multisportkajak. Problemet med dem är att de kan inte ta någon packning och är otroligt instabila. Havskajaker är stabila och kan ta mycket packning men de är istället tunga och långsamma. En annan fråga är ju priset. Ska min första kajak vara en billig plastkajak för runt 10k eller kolfiber/kevlar för 20-30k?
Mina krav:
  • Snabb - till multisporttävlingar
  • Lätt - om jag behöver bära den
  • Kan ta turpackning för några dagar då jag vill ut länge
  • Tålig - för jag kommer köra på stenar
  • Billig - för obegränsat med pengar är det få som har :)
  • Lagom stabil - eftersom jag är nybörjare och om den är för rank så förlorar jag massor av tid när jag går runt
Alla krav går inte ihop, men kan man hitta en gyllene medelväg? Lagom... :)
Mycket sökningar har gjort att jag till 90% har bestämt mig för en Prijon Barracuda
Prijon Barracuda
Klippt från Kajaktiv:
Barracuda
Snabbpaddlad med havsegenskaper.

Idealisk för den sportige paddlaren som vill ha en kajak som kan användas både för flerdagarsturer i skärgården och för att få ett konkurrenskraftigt resultat i Åre Extreme Challenge. Prijon har kombinerat en lång vattenlinje med sin skrovdesign »Trihedral« vilket torde göra Barracuda till den snabbaste plastkajaken på dagens marknad. Under Åre Äventyrsfestival hölls en kajaktävling på Åresjön och Patrik Svensson 2005 vann tävlingen med en Barracuda gentemot ett fält bestående av en blandning av multisport- och havskajaker.
Pris:
12900 :-
Till det så tillkommer paddel, roder och kapell vilka kostar 1000-3000 + 2000 + 1000 kr. Flytväst har jag redan. Det kan också vara bra att ha en länspump och en paddelflottör om man är ute ensam. Utöver det så går det så klart att köpa massor av andra prylar och kläder, men det får komma när jag känner att det behövs.

Kajak: 12900
Vingpaddel: 2500
Roder: 2000
Kapell: 1000
Länspump: 500
Paddelflottör: 500
Totalt pris: 19400 kr

Inga kommentarer: