2007-05-20

Kajak i 2 meter vågor!

Otroligt rolig paddling i helgen. Vi bokade en kajakkurs genom Fysiken. Billigt och bra. Det skulle vara en ganska grundläggande kurs, men eftersom de flesta hade paddlat en del innan och att det blåste kraftfullt så blev det ett litet roligt äventyr.
Eftersom jag har multisporttävling nästa lördag (Kolmården Adventure Race) så ville jag ha en lite mer avancerad kajak, så jag bad om en mindre stabil. De tog fram en Valley Pintail med skädda. Jag har aldrig paddlat utan roder innan, men det var förvånansvärt lättsvängt. Lite mer tekniskt där man svänger genom att använda extra kraft och tar ett mer svepande paddeltag längre ut från kajaken.
Efter lite uppvärming så paddlade vi rakt ut på öppet hav där vattnet bröt. 1- till 2-meters vågor. Nu kände jag hur instabil kajaken var jämfört med de jag haft förut...fast det fungerade! Fantastiskt att paddla rakt mot vågorna och falla ner i vågdalen på andra sidan så vattnet stänker.
Hemåt så paddlade vi med vågorna och fick "surfa" lite. Ta fart strax innan vågen kommer och sedan paddla för fullt när man åker upp på den och svepas med....kul!!!
Vi avslutade med lite rollövningar. Ingen eskimåsväng, men väldigt intressant att vara under vattnet och veta hur man hanterar det. Testade först att hålla i nosen på en annan kajak och bara gå ner under vattnet och upp igen ett par gånger. Tänk på att luta dig mycket bakåt när du går upp. Sedan så lutade jag mig åt sidan och kollade hur långt jag kunde gå och ändå rädda upp med paddeln. Tryck ifrån med paddeln och gör en svepande rörelse för att få mer kraft, luta dig bakåt. Till slut så gick jag runt :-)
När jag hängde under kajaken så såg jag på mig själv i 3:e personsvy, dvs. från några meter bort. Såg exakt hur det såg ut när jag letade reda på snodden till kapellet, drog loss det och började pressa mig ut ur sittbrunnen. Simmade lite rakt under kajaken innan jag kom på att det nog är smartare att gå upp runt den :D
Gjorde det 2 gånger med 2 olika kamraträddningsmetoder. En då andra kajaken låg helt brevid kajaken och jag gick upp på sidan och en annan då kajakerna låg i en V-form och jag gick upp mellan dem.
En lärorik dag, mycket sol och kraftfull solbränna!

Inga kommentarer: