2008-11-03

Förvirrade fotgängare

Varför försöker alltid fotgängare flytta på sig när man kommer som cyklist? Fattar de inte att jag kör runt dem?
En av de farligare situationerna som hände för några veckor sedan var när jag cyklade med min MTB på en cykelbana i, som vanligt, så hög fart som jag kunde :-) Framför mig, på höger sida, går 2 fotgängare. Den till vänster har en barnvagn. Jag siktar på att köra om ute på gräset till höger om dem. Det är ju ändå en MTB jag har som tar sig fram i värre terräng än så. Fotgängarna hör mig när det är några meter kvar fram till dem och personen till höger hoppar ut på gräset åt höger precis där jag tänker köra om. Om jag vill att de ska flytta på sig så signalerar jag att här kommer jag som cyklist på en cykelbana. Ni kanske ska maka på er och ge mig lite utrymme. Nej nej, korkade fotgängare tror att jag är helt blind och tänker köra på dem! När han nu hoppade iväg så uppstod en mycket farligare situation där jag först fick nita med låsning av bakhjulet som följd för att sedan väja ännu mer åt höger.
Fotgängare! Fatta att cyklister kör runt er. Om vi vill att ni ska flytta på er så berättar vi det!
Varför kan inte fotgängarna göra det enda smarta att hålla till vänster? Precis som de ska göra på landsväg. Då möter de alla fordon och kan reagera i god tid och vissa vad de tänker göra. Fordon som kommer bakifrån behöver de inte ens bry sig om.

Inga kommentarer: