2008-11-13

Hur mäta bra kondition?

Frågan dök upp på Funbeat. Hur mäter man om man har bra kondition? Vad är egentligen bra kondition?
Jag ser framförallt 2 olika sätt att mäta:
1. Resultat på tävlingar och olika sträckor. Jämför sedan med tidigare resultat och andras resultat. Förbättring syns enkelt.
2. Tester. Lägg in värdena i olika tabeller och läs ut.
Syreupptagningsförmåga (VO2 max) är ett bra värde för att mäta kondition. Det visar inte hur snabb du är på ett marathon eller andra sträckor utan visar på din centrala kapacitet. För att sedan få bra grenspecifik kondition så måste du träna just den aktiviteten.
En bra site med tabeller och info om VO2 max: http://www.runningforfitness.org/faq/vo2.php
Tabellerna där visar att om du ligger över 40 ml/kg/min så är du good till superior för båda könen och alla åldrar. För att få din specifika utvärdering så måste man ta hänsyn till ålder och kön.
För mig som man och 31 år gammal så innebär det:
Fair: 35.5-40.9
Good: 41.0-44.9
Excellent: 45.0-49.4
Superior: 49.5->
På samma site finns även en kalkylator som beräknar ditt VO2 max utifrån löpresulat på olika distanser: http://www.runningforfitness.org/calc/vo2.php
Mina resultat och olika VO2 max:
Halvmarathon - 1:37:44 => 46.3 ml/kg/min
30 km - 2:38:00 => 40.9 ml/kg/min
Marathon - 4:04:00 => 37.1 ml/kg/min
Jag hade hoppas på att jag åtminstone hade legat på Excellent hela tiden, men på marathon så anses jag ligga så lågt som Fair... Långt kvar till att räknas som Superior :-)
En intressant omvandlingstabell för att se förväntad tid på olika distanser om man har samma VO2 max hela tiden (vilket jag uppenbarligen absolut inte har :-))
http://www.studenterna.nu/TRANING/OmvandTab.asp

Inga kommentarer: