2012-05-14

Veckorapport v.19, 2012

Jag gör nu ett försök med att skriva en veckorapport kring vad jag gör under dagarna för att följa mina framsteg, nederlag och funderingar. Jag kommer även att försöka länka det mesta. Utöver det som står här så jobbar jag som datakonsult på heltid, tar hand om min 2,5 månader gamla son och försöker träna så ofta som möjligt. Det är ett litet experiment så vi får se hur det går och vad det ger.

Vecka 19, 2012

Måndag 7/5
NextSource - Gjorde bokföring för april. Speedledger på Swedbank gör att det går på bara några minuter.
NPK - Gjorde bokföring för april.
Fyllde i en studie för STRADA om min cykelolycka inträffade 2010-11-22. Framhjulet släppte pga halkan och jag slog i hakan med 4 stygn som följd.
  • Aktiviteter för att visa issues och projects är klara.
  • Skapade projektsida i Project Portfolio.
  • Studerade dokumentationen till Robotium för att senare använda det för testning.
VPS
  • Tjänsten horde är bortrensad från servern. Det användes tidigare för att accessa Gmail från nätverk som hade blockerat Gmail.
  • Raderade en domän, lade upp en ny subdomän åt en kund.
Mina beställda NFC-brickor har skickats från Kina. Läs om hur jag styr telefonen med RFID här.
Använde PowerMock tillsammans med Mockito för att mocka statiska metoder.
Gmail - Lade upp filter för att automatiskt radera mail som hamnar i spam-boxen + skrev blogg om det.  här gör man.
Helkväll med sonen eftersom sambon var på bokklubbsmiddag.

Komiskt när man försöker förklara något man tror man vet hur det fungerar eller definieras inte alls går att formulera en bra förklaring på.


Tisdag 8/5 
MantisDroid
  • Rättade några buggar som hittades igår
  • Aktiverade flytt till SD-kort
  • Lade till val att kunna köra mot gamla installationer av MantisBT (unsupported mode).
  • Installerade en testmiljö för version 1.2.10 som är den första version jag officiellt stödjer och som Robotium senare kommer gå mot.
  • Strukturerade actionbars så att rätt knappar visas vid rätt tillfälle.
  • Refaktorerade bort duplicerad kod kring loadingDialogs och Toasts för alla aktiviteter.
3 stjärnor på alla banor i Angry Birds Space Cold Cuts.
Är nu anmäld och klar för att gå på mobilutvecklingskonferensen dev:mobile här i Göteborg.
Skrev tutorial för hur man kopplar upp Thunderbird och Lightning på Ubuntu mot Microsoft Exchange Server 2007/2010.
Undersökte hur man kan importera RSS-flöden in på en Facebook Page. Jag hittade bra instruktion här, men den kan vara för gammal. Jag har inte testat. På min egen Facebook-sida kör jag networkedblogs som funkar riktigt bra.
Tvättade 6 maskiner...kul...


Onsdag 9/5
MantisDroid
  • Implementerade login- och logout-hantering
  • Implementerade refresh för listor och detaljvyer
Bokade luftballongfärd hos Ballongflyg i Väst. Vi fick Live it-presentkort för det förra året som vi inte utnyttjat ännu.
VPS - Designade ny parkeringssida för nya domäner och bytte ut den på de domäner som fortfarande hade kvar den.
NPK
  • Skötte öppethållning kl.18-21 och städning av klubbstugan. Alla nyckelinnehavare tar 1 sånt pass per år.
  • Paddlade min kajak (Nordic Kayaks Rocket) för första gången i år. MTB till och från träningen.
Torsdag 10/5
Det blir ingen Göteborgsklassiker i år för mig. Främsta skälet till det är att jag är bortrest när Göteborg simmet går.
MantisDroid - All laddning av data går nu att avbryta om det tar för lång tid eller om användaren ångrar sig.
NPK
  • Skötte kanotuthyrningens mailbox och svarade på alla mail som var akuta. Den var lite eftersatt.
  • Hanterade en sen avbokning vilket strider mot avtalet. Regn är inte olämpligt väder att paddla i.
Project Portfolio - Lade till funktion för att ange typ på foldrar och hantera dem olika. Nu stöds typen "images" vilket presenterar filerna som ett bildgalleri.
Hämtade ut löpartröja från Epsilon och nummerlappen till GöteborgsvarvetStartnummer: 6465, startgrupp: 4, starttid: 13:43. En grupp sämre än förra året.
Middagsgäst.


Fredag 11/5
MantisDroid
  • Förenklade adressen till MantisBT så användaren behöver bara skriva in adressen till tjänsten istället för hela adressen till en viss PHP-sida.
  • Gör finish på aktiviteter så att Bakåt-knapp backar ut ur appen, logout flyttar användaren till login-sidan, dvs. fixat så det blir ett naturligt flöde som följer Android Design Guidelines.
NextSource - Fixade en xml-parser i PHP för att läsa RSS-flöden som är felaktigt formatterade.

Lördag 12/5
NextSource - Rättade liten bugg i gårdagens xml-parser.
MantisDroid - Skrev testfall för full regression i Robotium för Login- och Settings-funktionerna. Implementerade stöd för test av för multipla versioner. Helt automatiserad testning.
Göteborgsvarvet! Tid 1:49:17. Jag hade bra fart i 10 km och sedan orkade jag inte utan slog av på takten.

Söndag
 13/5
Vilodag efter Göteborgsvarvet.
MantisDroid - Bloggade om att använda Robotium som testverktyg.
Lunchgäst.

En intressant reflektion efter att ha genomfört det här under en vecka är att jag har blivit mycket mer effektiv och får ännu mer gjort än tidigare. Jag gjorde mycket innan, men nu kommer jag i mål med ännu fler saker. Iofs så kanske det bara är så det känns eftersom jag nu för första gången verkligen har allt sammanställt.


Ordlista (ord som kan behöva extra förklaring)
NextSource - Min enskilda firma för konsultuppdrag och projekt
MantisDroid - Android-app som jag utvecklar för mobil hantering av MantisBT
VPS - Virtual Private Server. Mitt webbhotell: nettools.se
NPK - Näsets Paddlarklubb. Kajakklubb vid Delsjön: npk.nu

Inga kommentarer: