2012-05-05

Mobiltelefonernas framtid


Jag tror att mobiltelefoner som vi har dem idag försvinner inom några år. Det är en pina att hela tiden ta fram sin telefon, låsa upp den och sedan klicka och dra med fingrarna på den. Varför inte få informationen utan att stirra på en telefon?


Armbandsur som presenterar informationen på ett smidigt sätt utan att man behöver ta fram sin telefon och pilla på den.
Det jag däremot tror på är Project Glass där man kan få all information framför ögonen precis när man behöver den utan att leta reda på telefonen.


Jag tror även på att vi istället för att ha mänger med olika tjocka klienter där vi ska installera och synkronisera alla program och data kommer att ha klienter för att accessa all data i molnet i ett typ av "virtuellt rum" som alla klienter kan komma åt. Jag kan sitta hemma vid min dator och skriva på ett dokument, titta på en film, lyssna på musik etc., ta på mig lurarna och låta musiken fortsätta spela där, sätta mig på spårvagnen och titta vidare på filmen precis där jag slutade att titta på den, komma till jobbet och fortsätta skriva på dokumentet och markören står exakt där jag lämnade den hemma.
Om jag installerar en app i mitt "virtuella rum" så kan självklart alla mina klienter accessa den oberoende av operativsystem eller tillverkare. Klienterna är bara accesspunkter mot mitt rum där allt finns hela tiden.


Klippt från ett av mina inlägg på Swedroid

Inga kommentarer: