2012-01-13

Sammanfattning 2011 och tankar kring 2012

Nytt år, nya utmaningar, nya mål. Dags att ta en tillbakablick på förra året och se vad som hände och sedan titta framåt på 2012 och fundera på vad som kommer.

Förra året i korta meningar
3 veckor semester i Florida med kryssning i Västindien i en vecka.
Barn på gång, planerad till 7 februari 2012. Mycket aktiviteter kring det: föräldragrupp, psykoprofylax, yoga, inköp av mängder av prylar, ordna barnrum...
Ny bil. Volvo V60. Min första helt nya bil.
Storrensning i lägenhet och källare. Gick igenom precis allt och gjorde oss av med det som vi inte behövde. Sålt prylar och möbler, skänkt massor, slängt mängder.
Massor av förkylningar. Helt plötsligt är jag sjuk titt som tätt. Jag som aldrig brukar vara sjuk.

Jobb, karriär, utbildning
Nytt jobb där jag får arbete med många open source-produkter.
Gick 2 högskolekurser på distans: Applikationsutveckling för iPhone, 7.5 hp & Databaser & Objektorienterad PHP, 7.5 hp.
Certifiering: Oracle Certified Master, Java SE 6 Developer. Efter 1 års arbete klarade jag äntligen av certifieringen och med 96% rätt!
Konferens i Barcelona.

Träning, tävling
Hyrde carvingskidor i Trysil och provade slalom igen. Inte alls så lätt som jag trodde, men till slut tog jag mig ändå ner för röda backar. Jag får jobba lite mer på det där.
Göteborgsvarvet, gick inte alls bra. Tid: 1:49:15. Till 2012 så tappar jag nog min seedning.
Skatås X-trail, gick ok, 12 km på 83 minuter. Det var tufft uppför Getryggen.
Salomon Trail Tour, gick bra och enligt plan, 11 km på 66 minuter.
Sprang helt barfota för första gången. Körde 5 km på stenplattor och asfalt. Brände skönt i fotsulorna.

I siffror
-Tävlingar inkl. motionslopp: 3 (2010: 4, -1)
-Träningspass: 244 (2010: 401, -157)
-Träningssträcka: 1536,07 km (2010:  3347,93 km, -1811,86 km)
-Träningstid: 9651 min (2010:  20164 min, -10513 min)

En kraftig sänkning (mer än halvering) av min träningstid och distans. Det kanske är anledningen till att jag har fått ont i rygg och nacke i slutet av året. Kanske även bidragit till mina förkylningar...eller är det förkylningarna som gjort att jag tappat i träning...? Troligtvis går det åt båda hållen.

Tankar kring det nya året
Det största och det som kommer påverka mest under 2012 är definitivt ett barn som tänkte komma i februari. Jag misstänker att jag helt enkelt får anpassa mig till det och försöka ta dagen som den kommer. Jag har 10 pappadagar direkt vid födelsen och nytt för i år är 30 dubbeldagar, dvs. då båda föräldrarna kan vara hemma samtidigt, under barnets första år.

Jobb, karriär, utbildning
Förra året blev tufft med 2 distanskurser på högskolan och en väldigt tung och krävande Javacertifiering så i år har jag inte tänkt göra något liknande. Jag ska börja kolla på en ny Javacertifiering (webservices eller JPA) med mål att tidigast i år ta den, men kanske mer troligt att jag blir klar nästa år.
Föräldraledighet är planerad till januari 2013 så jag planerar att jobba kvar hela 2012 på mitt nuvarande uppdrag.

Träning, tävling
Det måste bli mer träning och aktivitet eftersom min kropp tar stryk av att inte röra på sig. Redan nästa vecka börjar jag gå en crawlkurs för att för en gångs skull lära mig att crawla och även träna inför Göteborg Simmet (ja, det stavas tyvärr så...). Veckan därpå så börjar jag på en yogakurs för att få rörlighet och avslappning.
I år är första året som Göteborgsklassikern går och den tänkte jag försöka ta. Utöver det blir det Göteborgsvarvet som vanligt och eftersom jag presterat så dåligt under några år så blir det seedningsloppet i mars.

Inga kommentarer: