2007-02-16

Lev i nuet!

Efter många och långa diskussioner med vänner och arbetskamrater, så börjar jag förstå vad det är som gör mig lycklig (och olycklig).

När mår jag som bäst? Jo. När jag gör något jag tycker är roligt, när jag är helt uppe i något som kräver min fulla uppmärksamhet, när jag inte grubblar på problem som jag ändå inte kan göra något åt vid den tidpunkten. Konkret: snowboardresan, tävlingar och lopp, middag med trevlig tjej eller goda vänner, när jag löst en uppgift på jobbet, högintensiv träning (tyvärr inte styrketräning) som löpning, skidåkning, rullskidor, MTB osv. Listan går att göra lång på aktiviteter som gör att jag mår bra.

Allt mynnar ut i att när jag gör något här och nu så mår jag som bäst. Lev i nuet!

LEV HÄR OCH NU

Lev en sekund i taget.
Gårdagen kommer aldrig mer igen.
Morgondagen har du inget löfte om.
Den här sekunden är allt du har.
Tiden är din dyrbaraste gåva.
Tid kan aldrig återkallas när den väl är försvunnen.
Tid kan aldrig sparas. Detta ögonblick är den enda tid som existerar.
Genom att säga JA till det som är viktigt i ditt liv och NEJ till det som är oväsentligt
rör du dig framåt i riktning mot det du vill uppnå i livet.
Använd din tid på bästa möjliga sätt.
Det är de små dagliga besluten som för dig närmare eller längre från
dina drömmar hur du vill leva, vara och agera i livet.
Du ska handla NU. För det är bara handling
som gör att drömmar blir verklighet.
Vad du gör nu bestämmer vad du blir i nästa ögonblick.
Varje dag är en ny början, ett äventyr att leva.
Precis som en skulptör formar leran eller en målare som med varje penseldrag skapar en bild
så skapar du med varje handling du utför ditt eget mästerverk,
Ditt liv. Och gör det NU !!!!


Det finns hur mycket som helst skrivet på nätet om att leva i nuet...någon verkar ha kommit på det här före mig :)
Google på "Lev livet nu" eller "Lev i nuet" så har ni att göra en stund.

Inga kommentarer: