2007-02-07

Jättebra träningsläger!

Träningslägret i Mattila var jättebra! Åkte upp på fredagen, tog 6 timmar från Göteborg inklusive middagsstopp. Framme vid 22:00 och då var det bara att gå till stugan och sova.
Lördag - Minus 5 grader och molnfritt. Frukost vid 07:30, men jag och Oscar gick upp 06:30 för att hinna med att grunda och sätta tejp på hans skidor + att jag skulle lägga på burkvalla på mina. Vid 08:30 mötte vi våra instruktörer, Erik Hansson + en kille till som jag ej kommer ihåg namnet på...kanske var Kim... :)
Erik Hansson har tydligen vunnit den totala långloppscupen på längdskidor och kommit tvåa i Vasaloppet, så lite respekt hade jag för hans meriter. Förmiddagen hade fokus på diagonalträning. Instruktörerna visade och åkte brevid oss och berättade vad vi gjorde rätt och fel. Sen blev det diagonalåkning utan stavar i lätt uppförsbacke. Den träningen gav verkligen mycket teknik. Om man gjorde fel så fick man inte värst mycket fart och stannade lätt. Det viktiga var att trampa ifrån ordentligt så att bakre delen av skidan lyfts ut ur spåret (spetsen ligger kvar i spåret), hålla främre benet sträckt och tyngden rakt över det.
Eftermiddagen ägnades åt stakningsteknik. Först vanlig dubbelstakning där det viktiga var att inte böja på benen för mycket, sätta i stavarna precis framför pjäxorna och att använda magsmusklerna för att få kraft. Sedan lades det till glidande steg, dvs. dubbelstakning med kick. Sparka fart med ena skidan och när den sedan glider fram så kommer en dubbelstakning. Det viktiga här är timing. När man får till det rätt så känner man det.
Söndag - Minus 8 grader och lätt snöfall. Frukost vid 07:30 igen. Idag var det Mattila Ski Marathon Öppet spår som stod på programmet. Vi från Volvo IF hade fått dispens för att starta 1 timme för alla andra för att vi skulle hinna hela loppet (2 varv på halvmaratonbanan) innan bussen gick hem. Jag kom iväg precis 09:00, tunga första 4 kilometrar med stigning nästan hela tiden...tuff uppvärming. Vi hade blivit förvarnade att ta det lugnt i 4 kilometer och sedan ösa på. Snöfallet gjorde att spåren blev tungåkta och försämrat fäste i uppförsbackarna. Alltså, inte bästa föret. Efter 4 kilometer så blev banan lättare och med mer flack åkning och utförslöpor. Det fanns två depåer med varm sportdryck och vatten. En vid 7 kilometer och en vid 13 kilometer. Utöver det så hade jag med mig varmt vatten i camelback, GT-tabletter och nårgra energy bars. Jag satte upp som regel att jag skulle ta något var 30:e minut, dvs. utöver vatten skulle jag ta något innehållande energi. Fungerade bra och krafterna höll. Jag får väl erkänna att jag bara åkte 21 kilometer. När jag kom i mål på första varvet så tittade jag på tiden och det hade gått 2 timmar och 40 minuter för 21 kilometer! Väldigt långsamt...nedslående, men några faktorer spelade säkert in: Vi hade tränat hårt dagen innan, första gången på riktiga skidor i år, mer fokus på teknik och tungt före.
Skönt att komma i mål tidigt, duscha, ta det lugnt och sedan avsluta med en rejäl lunch innan hemresa. De som åkte 2 varv fick inte lika gott om tid. 6 timmar trött hemresa till Göteborg...sov, läste, sov. Hemma :)

Inga kommentarer: