2007-08-06

Grundkurs klippklättring

För att få fart på min "klätterkarriär" och med den inspiration jag fick från veckan med UCPA i Frankrike så letade jag reda på lite klätterkurser i Göteborgstrakten. Göteborgs Klätterklubb har alla man behöver för att gå hela vägen till klippklätterinstruktör:
-Grundkurs klippklättring
-Fortsättningskurs klippklättring
-Räddningskurs 1 & 2
-Aidkurs
-Hjälpinstruktörskurs
Det skulle faktiskt vara grymt kul att gå hela vägen till klippklätterinstruktör, men för det så behöver man några års erfarenhet och jag började faktiskt att klättra för några månader sen och att vara erfaren är ganska avlägset just nu :D ...men det är ett väldigt bra mål!
Så jag började med första kursen, anmälde mig i fredags för 10 dagar sedan och kom med direkt på en kurs i helgen som var.
Grundkurs klippklättring
Kursen följer SKF:s normer för grundkurs i klippklättring. Kursen sträcker sig över två heldagar, normalt en helg. I priset ingår lån av all utrustning samt medlemskap i Göteborgs klätterklubb för innevarande år. Du får bl.a. lära dig att bygga topprepsankare med naturliga säkringar, att fungera som andreman i ett replag, om accessfrågor som rör klättring och mycket mer.
Sätta topprepsankare med naturliga säkringar, dvs. kilar, friends, slingor och vad som kan finnas tillgängligt på plats, var något helt nytt. Om man inte har någon fast punkt som ett träd eller en klippa så bör man sätta 3-4 säkringar och nu i början tar jag nog helst 4 :)
Vi körde en del klättring också i Utbyområdet eller närmare bestämt Utby/Slabben - Slab of Thirst 5a, Utby/Ragnhilds näsa - Ragnhilds näsa 5c och Fjällbo/Skivblocket - Skivblocket 5b, Gunnars skräck 5c och Caligula 6a vilket blev den svåraste led vi fick klättra under kursen.
Positivt med kursen var att vi fick klättra tillräckligt svåra grader som gav oss en lagom utmaning, men samtidigt gjorde att vi utvecklades lite som klättrare. I övrigt var det bra med utrustningskännedom, knutar och knopar och självklart att sätta toppankare och standplatser. Sen hade vi möjlighet att hela tiden styra kursen lite dit vi ville och fick även lite insikt i hur man tar sig ur en standplats då man sitter fast i ankaret...mycket krångligt och det är sånt man bland annat får lära sig på räddningskurserna.
En kurs som kan rekommenderas!

Inga kommentarer: