2007-11-03

Är GPS tillåten på orientering- och multisporttävlingar?

Jag satt just och kollade i reglerna från Orienteringsförbundet och där står det:
"Tävlande får under tävling inte använda annat än av SOFT godkänt tekniskt hjälpmedel"
Ok, det låter ju bra, men var hittar man den listan? Det kvittar egentligen för GPS och höjdmätare är så klart förbjudna för de ger hjälp till orienteraren.
Kompass, karta och den egna hjärnan är det som ska användas i orientering.

Då kommer vi till min egentliga fråga:
Är det tillåtet att ha med sig GPS på tävling om den inte används?
Regeln säger ju att man inte får ANVÄNDA hjälpmedel, men det betyder ju inte att man inte får bära med sig det och logga rutt för att sedan använda det till analys efter loppet vilket är anledningen till att jag vill ha med mig den.
Jag har kört en orientering i öppen klass med GPS på mig och tittade inte en enda gång på den utan använde den endast till analys efteråt.

Jag hittade följande diskussion i ämnet:
http://www.alternativet.nu/osnack/show_thread.asp?thread=61446&replies=22

Där skriver någon att man kan tejpa klockan så man inte ser hastighet, sträcka etc.

Ett mycket intressant inlägg av "Regelansvarig, SOFT (Niklas Wrane)":
"GPS är inte ett av SOFT godkänt hjälpmedel och får därför inte användas som ett sådant på tävling (TR 7.3.6). Däremot får GPS:en gärna sitta på armen för att registrera data. På samma sätt är inte heller armbandsur eller pulsklockor godkända som tekniska hjälpmedel, men dessa tillåts förstås på armen ändå. Armbandsuret kan användas som avståndsbedömare om man vet ungefär vilken km-tid man har i aktuell terrängtyp och pulsklockan kan fungera som en varningsklocka för bommar när pulsen är för hög över ett backkrön. De två sistnämnda är förstås mer "långsökta" hjälpmedel än en GPS med höjdmätare, avståndsmätare och positionering, men än så länge tillåts GPS om den inte används som hjälpmedel."

Alltså, enligt regelansvarig på SOFT så får man ha med sig GPS:er, pulsklockor, höjdmätare, datorer, fotpoddar osv. så länge de inte används. Kom precis på att på flera tävlingar idag så utrustas till och med deltagarna med GPS för att kunna sända in sina positioner till TC. De har alltså med sig GPS, men använder den inte.

Nu har jag nog svarat på min egen fråga :-)

Inga kommentarer: