2008-05-18

Göteborgsvarvet 2008 - Nytt PB

Än en gång lyckades Göteborgsvarvet undvika regnet. Vädret var ganska bra, 10-12 grader, växlande molnighet, men mest sol. Blåste lite mycket på utsatta delar av banan. Jag lyckades sätta nytt personbästa på halvmara även i år. Skulle vara konstigt annars för jag har ju inte ens kommit ner på bra tider än. Det blev 1:37:44 vilket ger placering 3679. Det är 5 minuter bättre än förra året.
Själva loppet gick bra de första 13 kilometrarna och precis vid 13 km-skylten så STANNADE jag och GICK! Aj aj, kändes inte bra. Direkt efter vek jag ut i buskarna och tappade ur lite överskott av vätska :-)
På Avenyn blev det problem igen. Hade häng på en snabb kille, men kände att det gick på tok för snabbt och släppte. Tillbaks till 5-minuterstempo. Ryckte lite fram och tillbaks mellan 4:15- och 5:00-tempo. Jag måste bli bättre på att motivera mig själv till att hålla ett högt och jämnt tempo.
Känns inte längre som att 3 timmar på Stockholm marathon är inom räckhåll. Nytt mål är istället 3:30 vilket också det är en bra tid. Det ger att jag måste köra 5-minuterstempo vilket är mitt komfort- och träningstempo så det bör fungera bättre.
Sviter efter gårdagens lopp: Fruktansvärt ont på baksidan av vänster knä. Svårt att böja. Stel. Dock ingen träningsvärk i höger ben eller resten av kroppen.
Lärdomar: Träna mer på långdistans för att kroppen ska hålla och snabbdistans för att hålla uppe tempot.

Inga kommentarer: