2008-05-21

Ögonmigrän - vad tusan är det?

För ett par dagar sedan så råkade jag ut för att det började flimmra framför ögonen, partiellt synbortfall och blev lite ljuskänslig. Det känns lite som att man har tittat in i solen för länge eller som svetsblänk. Jag har råkat ut för det flera gånger men inte riktigt reflekterat över det eftersom det går över efter 1 timme eller så. Den här gången så började jag söka. Det jag hittade var något som heter ögonmigrän! Jag har inte hört talas om att det ens finns något som heter så :-)
FASS säger: "Ljusa, ofta cirkulära, taggiga fläckar centralt i synfältet som efterhand sprider sig utåt kanterna. Ibland övergående dimsyn centralt i synfältet. Kan också te sig som en mängd ”lysmaskar” som dansar runt i synfältet. Brukar vara några minuter upp till någon timme. Flimret försvinner som regel när huvudvärken kommer. Kan också förekomma isolerat, utan huvudvärk - ”ögonmigrän”."
Oftast får jag ingen eller lätt huvudvärk efteråt, men som försvinner hyffsat snabbt eftersom min behandling alltid har varit vatten, näring och lite vila.

Inga kommentarer: