2008-05-14

White water kayaking!

Helgrym helg uppe i Dala-Floda, Dalarna. Strålande solsken och enormt vattenflöde i Västerdalälven. Jag gick Kajaktivs kurs Multisport 1. Det är en steg 1-kurs i forspaddling på två dagar i forskajaker med tillägg av en extra dag forspaddling med havskajak/multisportkajak. Målet är att klara av paddlingsmomentet i multisporttävlingar som Åre Extreme Challenge.

De två första dagarna ägnades som sagt åt ren forspaddling med forskajaker - creekingkajaker. Började enkelt på slätvatten för att lära känna kajaken, välta kontrollerat och ta sig ur och upp. Sedan blev det riktiga forsar på eftermiddagen. Söndagen blev det ännu mer forsar och lite längre sträckor. Lyfte ur vid klass 4 forsarna som instruktörerna ansåg var en aning för svåra för oss ;)

Förmiddagen på sista dagen började inte så bra för oss. Det första jag gjorde var att jag lyckades hamna med bredsida mot en sten direkt i första forsen. Lyckades ta mig loss, välte och drogs med några meter baklänges över stock och sten. Fick 3 rejäla smällar i bakhuvudet vilket resulterade i en jättebula, slog även i smalbenen, höften och knäna i stenar när jag försökte ta mig till kanten och säkerheten på land. Paddeln bröts mitt itu över stenen jag fastnat på. Kajaken släpade jag på land förbi forsen och ner till instruktören som rutinerat hade en ihopfällbar extrapaddel. Tyvärr med 90 graders vinkel så den var lagom rolig att paddla med.
Av 6 personer + instruktör så lyckades 4 välta i första forsen. En kajak + paddel förvann ner för forsen vilket innebar att en i gruppen fick springa utmed forsen. Till slut så stötte vi på ett gäng andra paddlare som hade fångat kajak + paddel och även ringt räddningstjänst som hade kommit dit på under 15 minuter med gummibåt och allt. Mycket bra betyg även om vi denna gången lyckligtvis inte behövde dem.
Efter första forsen var mitt självförtroende inte på topp vilket nog gjorde att jag även i nästa fors lyckades välta och åka tvättmaskin i en stor vals. Jag försökte undvika valsen mitt i forsen och kom in på snedden in i den och flippades runt direkt.
Lunchpausen var välbehövlig vi kunde alla ladda om inför eftermiddagens forsar. Hämtade också en ny paddel till mig. Robson Escape, fin fin paddel med bra drag i vattnet.
Eftermiddagen gick jättebra jämfört med förmiddagen. Körde 2 stora forsar utan att välta en enda gång. Självförtroendet på topp igen! Avslutade med Hagforsen som var ganska tuff med forskajak, men även nu med havskajak lyckades de flesta ta sig ner utan att bli allt för blöta.

Vad har jag lärt mig:
-Åk inte baklänges eller på sidan ner i en fors. Åk ALLTID med nosen först!
-Åk inte på sidan eller på snedden in i en vals eller våg. Åk ALLTID med nosen först!
-Paddla! Hela tiden!

Slutligen! Tack Kajaktiv för en kul och lärorik helg med duktiga instruktörer!

Inga kommentarer: