2008-09-26

Rocket - från badleksak till tävlingskajak

Igår var jag hjälpinstruktör på en prova-på-paddling i Delsjön för AB Volvo och körde som vanligt min Rocket. Nu efteråt inser jag hur långt jag kommit från när jag köpte den i december förra året. I början kunde jag inte ens släppa kanten innan jag gick runt och jag välte runt 10 ggr per vecka (2-3 paddelpass per vecka). Nu är det ytterst ovanligt att jag välter. Jag tror det var 2 veckor senast då jag lekte lite för mycket :-) Om jag nu tappar balansen så lägger jag bara ett stöd med paddeln och fortsätter paddla som att inget hänt. Fokus kan istället läggas på att ha en bra paddelteknik med mycket kraft bakom varje tag och det är inte sällan jag kör i 12 km/h. Igår så paddlade jag runt på alla håll och kanter. Hämtade tappade paddlar. Snabba stopp och vändningar.
De stora framstegen kom i somras och den senaste månaden. Jag hade ett stort paddelfokus på sommaren och paddlade nästan varje dag och körde bland annat DKM+...även fast jag bröt efter 35 km...men det är en annan historia.
Den nya lägre sitsen ger mycket bättre kontakt med kanoten och jag sitter jätteskönt. Bättre sittergonomi än den gamla som man satt mer ovanpå.
Nästa steg i utvecklingen är att skaffa en ny paddel. Min gamla VKV Ving jag köpte har snart gjort sitt. Jag har testat en Epic Mid Wing och tyckte den var superskön. Ultralätt (200 gram lättare än min), ovalt skaft så man alltid hittar rätt grepp jämfört med de vanliga runda skaften som jag glider runt på. Tyvärr är priset i högsta laget: 4450 kr (i Sverige). Jag ska lägga ut lite fler förfrågningar och se om jag kan få tag i en lite billigare. Helst en Epic Small Mid Wing full carbon 215 cm lång.

Inga kommentarer: