2008-09-29

Paddlingsteknik kanadensare/Acron

I helgen paddlade jag kanadensare och vi sladdade ganska vilt fram och tillbaks på Delsjön. Det dök ganska snabbt upp ett antal frågor: Hur tusan paddlar man rakt? Ska den starkaste paddlaren sitta fram eller bak? Hur ska paddeln föras i och ur vattnet?
Efter en hel del sökande hittade jag det här (en del självklart, men värt att nämnas igen):
-Paddla i takt
-Paddlaren i fram bestämmer takt
-Paddlaren i bak styr
-Byt sida efter 10-15 tag. Viktigt vid långa lopp för att inte bli för trött på ena eller andra sidan.
-Om främre eller bakre paddlare bestämmer bytet kvittar. Låt den främre bestämma så han/hon har något att göra ;)
-Använd gärna någon ramsa för att synka byten: 3-2-1-byt, åhhhh-byt (det jag använder :-)) eller dylikt
-Lagom långa paddlar, personligen tycker jag att ungefär till armhålan/axeln funkar bra
-Akterpaddlaren avslutar med ett J-drag för att kanoten ska hålla kursen
J-drag
Akterpaddlaren avslutar varje framåtdrag genom att vrida övre handen och hålla kvar paddeln någon sekund som ett roder. Att vrida handen neråt istället för uppåt rekommenderas för det bromsar tydligen mindre.
Med ett rätt utfört J-drag så kan även en ensam paddlare hålla kanoten på rätt kurs. Det måste jag testa. Bra övning bör vara att just paddla en kanadensare ensam och få den att gå rakt fram.
Undras om multisportpaddlare har en annan teknik än ovanstående eller kan det vara så att acroner är mer kursstabila än vanliga kanadensare?
Läs gärna artiken nedan som jag delvis har som referens.
Ref: http://www.thomassondesign.com/entry.aspx?id=8&culture=sv

Inga kommentarer: