2008-09-21

Salsaturer 1 - Kubansk salsa

Jag har gått massor med salsakurser i kubansk salsa, men för lite övning gör att jag hela tiden glömmer av det jag lärt mig och får börja om. Nu när jag går fortsättningskurs 1 för 4:e gången eller nåt sedan jag började dansa salsa år 2000 försökte jag skriva upp turerna, men det är ganska ohållbart vid längre turer och jag hinner glömma av dem innan jag skrivit upp dem. Smartare och smidigare är YouTube. Där finns ju allt redan. Bara att leta reda på turerna på alla videos som är upplagda.
Jag hittade massor med salsaturer från giangiangiangian1962: http://www.youtube.com/user/giangiangiangian1962
Det är bara att vraka och välja det som passar ens nivå.
Huascar (som för övrigt lärde mig salsa på min första nybörjarkurs) har några små videosnuttar med viktiga grundläggande steg och turer (kubansk markering, dile que no, enchufa, enchufa doble, uno). Börja här: http://www.salsadans.com/video/cubana_1.htm
Här hittade jag i några grundläggande turer som dile que no, sombrero, setenta, uno + lite annat som enchufa, cross body lead.

Ok, det var nybörjardelarna. Nu till de turerna jag lär mig på fortsättningskurs 1.
I slutet av den här videon kommer Kentucky (de andra har jag inte lärt mig än :-))

Det får räcka för idag. Jag saknar 2-3 avancerade turer som jag inte hittat än och jag har inte namnen på dem så det är jättesvårt att söka reda på dem.

Inga kommentarer: