2010-05-24

Forspaddling i Dala Floda

Förrförra helgen var vi hos Kajaktiv i Dala Floda på forspaddlingskurs "multisport". Två dagar steg 1-kurs forspaddling och en tredje dag i multisportkajak.

Skönt ställe att komma till. Ingen stress, datorer och telefoner som stör. Endast forsen som brusar precis brevid kursgården. En minisemester. Ladda upp batterierna med aktivitet och adrenalin!

Första dagen: Forskajak - Teknikövningar på plattvatten. Lära sig wet exit, dvs. välta, rycka kapellet och ta sig upp, högt och lågt stöd, lära känna kajaken.
På eftermiddagen började vi paddla fors! Fånga strömmen, fånga bakvatten, dvs. åka in och ut ur forsen utan att välta. Sen paddling i forsar ner till kursgården.
Strålande solsken på eftermiddagen. Runt 25 grader varmt. Badtunna och öl på kvällen.

Andra dagen: Forskajak - Lära känna kajaken, tog en fors då vi blundade och inte använde paddeln alls för att känna kajaken och vattnet. Sen blev det stora klass 2-forsar igen.
Jag och instruktören avslutade med att paddla genom valsarna i Hagforsen. Sjukt kul!
Tredje dagen: Multisportkajak - Uppvärmning i Flosjön med kantning och paddelteknik. Avslutade förmiddagen med Lissforsen som är en ganska svår och smal fors med stenar och flera svängar. Jag hann inte svänga överallt så jag landade på ett par stenar, men satt stabilt och kunde pusta ut innan jag hoppade loss och tog den sista biten.
På eftermiddagen var det bara jag kvar i kursen. De andra var skadade eller trötta. Så jag och 2 instruktörer körde 4 forsar på eftermiddagen och avslutade även den här dagen med valsarna i Hagforsen! Ännu mer adrenalin!

Tips till Åre:
  • Alltid fören rakt nedåt i forsen
  • Följ A:na i forsen och undvik V:na (A = där går vattnet som snabbast och där är det djupast, V = bakom stenar och andra hinder)
  • Paddla snabbare än forsen för att styra dit du vill
  • Paddla, paddla, paddla

Inga kommentarer: