2010-08-05

Rocket har fått smak på saltvatten

I måndags hade jag premiär i havet med Rocket. Det var en ganska lugn dag och nästan vindstilla. En bra första dag för en rank kajak i havet. Det var även med 2 havskajaker så jag fick lite vila då och då + att de tog fikat som vi efter en timmes paddling hade ute på en ö.


Rocket i stora vågor som dras upp av båtar är kul! Fören skär igenom eller dyker rakt ner i vågorna.
Inga missöden alls. Det var dock väldigt nära när jag körde genom vågorna efter 2 båtar som precis mötts. De vågorna är riktigt luriga eftersom de går i ett kors och kajaken svänger åt båda hållen samtidigt. Bör undvikas om man vill sitta upprätt hela passet :-)

Idag tog jag ännu en tur i havet. Är på Orust och har semester/träningsläger. Paddlade runt Lavö. Det blev en runda på 11 km. Kajaken går fint och klarar av havet jättebra.

Det jobbigaste på havet med rank kajak är att det helt plötsligt kommer stora svepande vågor som har rejält med kraft och vrider kajaken fram och tillbaks. Jag trodde att vågorna efter motorbåtarna skulle vara ett större problem, men så länge man har koll på dem och de inte j*vlas med mig och kör för nära så kan jag parera deras vågor lätt...eller utan att välta i alla fall.

Inga kommentarer: