2012-09-10

Veckorapport v.35-36, 2012

Vecka 35-36

Två veckor per rapport tycker jag kändes bra så jag provar det ett tag framöver.

Projekt och utveckling
  • Har implementerat Google Play Application Licensing för att hindra användning utan giltig licens.
  • Har obfuskerat koden med ProGuard, dvs. gjort den i princip omöjig att dekompilera till något vettigt.
  • Appen är nu lanserad på Play Store för 15 kr inkl. moms:  https://play.google.com/store/apps/details?id=se.nextsource.android.mantisdroid
  • Ordnade ett riktigt SSL-certifikat från FreeSSL. Det är gratis i 30 dagar och om jag vill fortsätta kostar det $49 per år. Ok pris.
  • Ordnade ny promo-ikon i Play Store eftersom texten som jag lade in i den förra blev otydlig och det såg inte särskilt professionellt ut.
  • Appen är nu testad att den även fungerar med ett riktigt SSL-certifikat.
  • Version 1.1 påbörjad. En liten bugg åtgärdad. Se Change log för version 1.1
-VPS - Aktiverade UptimeRobot för att hålla kolla på mina servrar. Jag använder sedan tidigare även ExactState för att göra samma sak.
  • Utvecklade en tjänst för att beräkna priser för appar på Play Store. Se pris mot slutkund i olika länder i SEK. Används för att ta hänsyn till att momsen i vissa länder är 0%.
  • Utökade kalkylatorn med en funktion som gör att man kan mata in önskat pris mot slutkund inkl. moms och få rätt värde direkt.
  • Blev "tvingad" av Google att sluta använda deras konverterare genom att de dirigerade mitt skript till en captcha. Hittade en ny hos Yahoo som tyvärr är 3 ggr så långsam, men fungerar alldeles utmärkt.
-Project Portfolio - Lagt till sektion "Technology and design" för att beskriva vilka tekniker som använts och beskriva designen. Lade in texter för relevanta projekt.
-Currency Converter - Jag skrev ihop en egen valutakonverterare som använder växlingskurserna från ECB och laddar ner dem en gång per dag med ett cron-jobb.

Träning
-Löpning broarna runt via Lundbybadet och Clas Ohlson för ärenden. 14 km.
-Inlines tur och retur jobbet. Sjukt kul åkning där jag pushade mina gränser en hel del i nedförsbackarna.
-Löpning tur och retur jobbet x 2
-MTB till paddelklubben. Tyvärr kraschade jag på vägen dit. Tvingades till en framhjulslåsning och for över styret och landade på ansiktet. Skrubbsår på hakan. Stukad eller bruten vänsterarm. Kan knappt använda den till något vettigt. Får se om jag söker sjukvård...låter det gå en dag i alla fall.
-Bra träningsstart efter semestern med 7 pass. Det känns i kroppen...särskilt efter kraschen. Det kommer nog bli en del vila nu på grund av den.

Övrigt
-Äntligen fick vi flyga luftballong. Perfekt väder. Start i Bräcke och landning i Järnbrott. Jag är alltså numera Markgreve av Järnbrott.
-Monterade nya bilbarnstolen som vi köpte på Blocket i söndags. Ludvig har vuxit ur babyskyddet så det har vi lämnat tillbaks till NTF.
-Köpte nya höst/vinterskor: Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX. Salomon gör bra friluftsskor. Tänkte köpa på Femmans Sport, men 1500 kr var i saftigaste laget. Outdoorexperten säljer dem för 1099 kr.

-Ägnade 2 dagar åt att städa hela lägenheten. I princip en flyttstädning så det är riktigt fint här nu.
-Åter tillbaks på jobbet efter 8 veckors semester och föräldraledighet. Endast 105 mail i inboxen som jag röjde mig igenom på förmiddagen.
-Testar att byta ut min frukost mot lite mer protein och fett. Det kommer att bli ägg, bacon och korv istället för min vanliga yoghurt med müsli.
-Ljudbok - Har börjat lyssna på min allra första ljudbok, "K2 på liv och död" via Storytel. Jag fick en bok gratis av min syster och har lyssnat på boken när jag varit ute och tränat den här veckan. Än så länge är jag nöjd med boken. Kul och intressant. Rent tekniskt fungerar allt bra. Jag har min Android-telefon i ryggsäcken och har blåtandsheadset MW600.

Inga kommentarer: