2007-04-06

Bouldering i Bräcke - Bishops Boulder

I onsdags var jag på Fjällsport och köpte Boulderguiden Göteborg + en fet kraschpad (även kallad padda). Då upptäckte jag att jag har ett boulderingområde precis utanför min dörr...eller i alla fall inom gångavstånd (jag bor i Biskopsgården).

Bräcke gick tidigare under namnet Bishop-Boulders vilket jag tycker låter lite roligare, men om alla andra kallar det för Bräcke så får väl jag göra det också. Innan jag började klättra så sprang jag förbi stenarna där vid motionsspåret, men reflekterade aldrig över att det var ett bra klätterställe. Ens syn på saker och ting förändras hela tiden. Nu ser jag potentiella problem överallt :D
I alla fall så var jag där igår efter jobbet och provade på lite olika problem. Jag upptäckte ganska snart att det var jättesvårt och gjorde väldigt ont i fingrar, händer och ben. Letade reda på ett enkelt problem (trodde jag i alla fall). "Systrarna Sundsvall" 4+, #2 på plan 1 i guiden, en fin slabb (dvs. en vägg som lutar bort från dig). Knappt något att ta i eller stå på och det som fanns var täckt med krita vilket gjorde det halt (Note till mig själv: Ta med tandborst för att borsta rent). Till slut fick jag använda mig av sprickorna runt om, så jag vet inte om jag får räkna den som avklarad. Fick i alla fall bra uppvärmning väldigt avskilt eftersom det ligger en bit in och upp bland stenarna...Svaväggen på kartan.
Boulderinggraden 4+ motsvarar ungefär 6 i klippgrader! Inte konstigt att jag har det svårt! Jag är ju för tusan nybörjare och det svåraste jag gjort innan är 5c+ och det var jobbigt. Där går min gräns för vad jag klarar av just nu. Tråkigt att vara nybörjare. Vill ju klara grad 6 och 7 nu!!!
Det finns en del frågetecken kring det där med graderingen och översättning mellan olika system, så jag ska nog inte stirra mig blind på vad det motsvarar i klippgrader...men ändå :)
Det är lite svårt att veta exakt vara alla problem är som finns beskrivna i guiden. Sen vet man inte riktigt vilka sprickor och stenar som är tillåtet att använda för att lösa problemet. Guiden är annars bra för det gör att man hittar bra stenar att klättra på. Om man gör ett officiellt problem eller inte kanske inte är allt i världen.
Idag har jag klätterpaus för att läka alla sår och låta huden vila lite, men min förhoppning är att sticka dit igen i morgon eftermiddag. Önska mig lycka till!
Kika in på GBO (Göteborg Bouldering Online) för nya och gamla problem i Göteborg: http://www.jug.nu/gbo/

Inga kommentarer: