2007-04-03

Herkules Skogsdåd - Första orienteringen

Jag har äntligen tagit det första klivet in i orienteringsvärlden genom att i söndags delta i min första orienteringstävling: Herkules Skogsdåd. Alltid lite nervöst att göra någonting för allra första gången. Mitt största problem var att hitta ut till starten vid Sisjöns badplats :D
På väg från parkeringen till TC (Tävlingscentralen) så träffade jag en trevlig och hjälpsam kille som förklarade hur det mesta fungerade och vad jag skulle tänka på. Tack för hjälpen! Han skulle också springa en öppen klass vilket underlättade för mig eftersom jag bara behövde hänga på honom. Jag blev inregistrerad på öppen klass bana 3, hyrde en SportIdent som är en liten elektronisk mojäng du sätter på fingret som registrerar alla kontroller...den gamla typen av kontroller där du perforerar pappret är sedan länge borta.
Var tusan gör man av väskan med ombyte, plånbok etc. medan man springer? Tydligen så lägger man den vid sin klubb så bevakas den, men jag som är klubblös har ju då ett litet problem. Jag löste det genom att leta reda på några äldre herrar som satt i var sin fällstol och drack kaffe. Sen smög jag in min bag mellan dem så de indirekt bevakade den. Smart! :D

Herkules Skogsdåd 2007 - Start 2

600 meter till starten (Start 2) gav en liten uppvärming. Vid starten så stod det först en förvirrande skylt som sa "Töm check" eller liknande. Ingen aning om vad det betydde så jag lufsade fram till en kille som stod vid en skylt märkt med Ö3 (öppen 3). Han frågar då om jag tömt SportIdenten...va...tydligen inte, men lägligt nog så hade han en "tömmare" som tar bort alla gamla data från den. Vid det här läget är det ganska smart att säga att man orienterar för första gången, så blir de väldigt trevliga och hjälpsamma....iofs var de trevliga innan, men om man erkänner att man är amatör så ser de på en på ett annat sätt. Eftersom det är öppen klass så behöver man inte följa alla regler lika hårt och jag fick stå och titta på kartan hur länge jag ville innan jag startade och även fråga om saker jag inte förstod. När jag var redo så var det bara att sätta SportIdenten i startkontrollen, *pip*, och iväg till kontroll 1.
Själva orienteringen var inte hälften så jobbig som alla saker som skulle göras innan starten. Öppen 3 är inte en svår bana. Det handlar mest om att ta rätt stig och ha ungefär koll på var man befinner sig. Jag bommade lite på första kontrollen eftersom jag inte hade någon uppfattning om skalan och sträckorna så jag sprang för långt. Sedan hade jag en bom på kontroll 4 då jag också sprang för långt och till slut så fick jag börja om från en känd punkt. I övrigt så var det mest rakt på och bara njuta i vårsolen!
Jag sprang med en Garmin Forerunner 305 (GPS-klocka) för att få någon koll på hur långt jag sprungit. Banan var fågelvägen 4500 meter, jag sprang 6880 meter, vilket är 53% längre än fågelvägen. Om jag hade varit duktig så borde det nog bara varit 25% längre, men första gången var ganska kravlöst. Målet var att hitta alla kontroller och hitta hem :D

Inga kommentarer: