2007-06-17

Vätternrundan 2007!

Det gick suveränt!
Start 21:06 i Volvo ITs grupp. Hängde på direkt efter motorcykeln på ett långt singelled med bra dragare i 6 mil med medelhastighet på 30-35 km/h sen fick jag ta en nödpaus vid dikeskanten :-) efter min dragning på 5 km. Tappade hela klungan direkt. Jagade mer eller mindre ensam till efter Jönköping tills en kille från Volvo IT körde ikapp mig och vi tog första stoppet i Fagerhult vid 14 mil. Då hade temperaturen sjunkit till 6 grader! Skakande av kyla längtade vi efter en lång brant uppförsbacke, men det finns inte många såna där. Bara massor med irriterande långa motlut som inte ger riktig värme :-)
Andra paus i Karlsborg. Min plan var att ta en andra depå i Boviken och sen in i mål, men min nyfunna åkkamrat behövde fylla på vätska. Ett par mil innan Hammarsundet blev vi omkörda av ett gäng från CK Wano (http://www.ckwano.com/) som körde ett fint välordnat 2-par och då passade vi på att ta draghjälp. Bra att jag lärt mig 2-par genom Hisingens CK så jag passade in där direkt för de blev lite uppretade över de som kom in och inte visste hur det funkade :D Kort paus i Hammarsundet, körde förbi Medevi och sedan med 2 mil kvar stannade CK Wano för att invänta klubbkompisar som tappats och då susade vi vidare och trissade upp tempot till 30-35 km/h igen.
Målet var att klara 12 timmar. Kom in i mål 08:23 och fick en sluttid på 11:17!
Förra året hade jag 14:54. Alltså kapade jag 3 h 37 minuter i år!
Startnummer:1983
Startgrupp (Volvo ITs): 34
Starttid Motala: 21:06
Husqvarna: 00:34
Hjo: 03:23
Medevi: 07:34
Måltid Motala: 08:23
Snitthastighet: 26.59 km/h inkl. stopp, 27.73 kmk/h exkl. stopp
Totaltid: 11 h 17 min
Aktiv cykeltid: 10 h 49 min
Paus: 0 h 28 min (3 depåstopp => 9.33 minuter/stopp)
Placering blev: 3163 av 15673 startande, dvs. topp 20%!
Kul att se att när man är så tidig till depåerna så höll vissa till och med på att byggas upp. Jätteskönt att inte behöva trängas i depåerna när det bara vara ett 20-tal cyklister inne samtidigt på varje. Det var också mycket färre folk utmed vägarna och i målet. Gott att inte behöva trängas i Motala när man ska äta och vila på gräsmattorna utan man kan välja ut bästa platsen.
Tack till Volvo IT för sponsring och arrangemang, CK Wano för draghjälp, Fredrik från Volvo IT Skövde för suveränt åksällskap, mamma och pappa för service och stöd i Motala.

Inga kommentarer: