2009-09-01

Backup

Igår fick jag äntligen ordning på mina backuper!
Det jag vill ha backup på är framförallt mina digitala fotoalbum, men också program, programmeringsprojekt m.m.
Alla filer ligger lagrade på min bärbara dator hemma i en mapp: c:\software
I den mappen ligger album (fotoalbum), share (filer jag delar ut), not_share (filer jag inte delar ut) och backup (backuper från andra system, t.ex. webbhotellet, GPS, router, HomeServer). På datorn finns också programmeringsfoldern c:\dev
Centralt i mitt nätverk finns HomeServer som är en Ubuntu-server med en extra disk som delas ut i nätverket via Samba.
Den disken används för central lagring, backup och mediaserver.
Jag tycker inte om backupsystem som tar inkrementella backuper eftersom det är svårt att kunna gå in och titta på filerna på ett tillräckligt smidigt sätt. Igår hittade jag äntligen ett backupprogram som passar mina behov perfekt: GFI Backup Home Edition
Den klarar av att synka foldrar över nätverket och är gratis.
Hittade den via en av mina nya favoritsiter: LifeHacker
I vilket fall som helst så har jag lagt upp ett synch task för varje folder och sen lagt att på söndagar så synkas alla mina foldrar över till HomeServer.
Bilder har jag för övrigt även uppladdat till Picasa för att även ha en online-backup.

Inga kommentarer: