2009-09-04

Morgonens äventyr - sönderskuret däck på bilen!

I morse tog jag bilen som vanligt och började köra iväg, men märkte att den drog kraftfullt åt vänster. Jag släppte ratten och då drog den iväg ännu mer. Med viss möda fick jag in den till trottoarkanten och när jag kom ut så såg jag att vänster framdäck var helt platt.
Dags att prova mina kunskaper i att byta däck. Kolla klockan innan jag började. 08:07. Ut med allt från bagageutrymmet. Ut med domkraft, verktyg och reservdäck. Gött med ett reservdäck på riktig fälg och slippa de där extremt fula nödhjulen med hastighetsbegränsning. Det klurigaste var att komma på hur domkraften funkade och var den skulle sitta. Första gången jag ens tittar på den :-)
Bytet gick riktigt bra. Jag var helt klart för avfärd 08:19. Total bytestid: 12 minuter. Då slöade jag ganska mycket, läste instruktioner på domkraften innan jag fick den att funka.
Medan jag stod där och jobbade så kom det förbi en kvinna och frågade om jag parkerat i närheten för det stod en kille till lite längre upp och bytte också. Sen kom även en bil från Familjebostäder förbi och klagade på ligisterna som skuret sönder vänster framhjul på alla biler på hela gatan! När jag sen kollade ner längs gatan så såg jag minst 5 bilar till med punka på just vänster framhjul....väldigt tråkigt....
Edit:
Det här inträffade på en gata i Majorna och inte i Biskopsgården där allt är lugnt och fint...nästan...förutom skottlossningar, bilbränder och butiksrån då och då :-)

Inga kommentarer: