2012-08-13

Plan inför Åre Extreme Challenge 2013

Jag genomförde Åre Extreme Challenge (ÅEC) för 2 år sedan och det gick helt enligt plan. Jag kom under 7 timmar med 6:59:50 och placerade mig ungefär mitt i resultatlistan (plats 75 av 153).
Efter det så har jag bytt jobb och fått en son som nu är 5,5 månad gammal. Det har sänkt träningen ganska kraftigt och för att komma loss igen så behövs ett stort och långsiktigt mål.

ÅEC 2013 den 29:e juni - Ett bra tufft mål om knappt ett år. Lagom tid för att träna målinriktat, men ändå kort nog för att kunna fokusera på det hela tiden.

För er som inte vet vad det är för tävling:
"Haglöfs Åre Extreme Challenge är nordens första multisport tävling. Tävlingen går i Åres fantastiska omgivningar och består av forspaddling, fjällöpning och mountainbike. Starten går vid Tännforsen och sedan paddlar men längs Indalsälven ut i Åre sjön och byter sedan till löpning vid Åre torg. Efter att ha sprungit över Åreskutan ner till Huså fortsätter tävlingen på cykel tillbaka till Åre med målgång på torget."
Paddling: 25 km
Löpning: 15 km
MTB: 32 km

Träningsplan
Jag har kollat på vad jag skrev efter loppet 2010:
"Mitt största problem är att jag inte riktigt orkar hålla ut i över 6 timmar så en generell höjning av min kondition och teknik behövs för att bli snabbare och orka längre tid.
Mer specifikt så behöver jag bli snabbare på vanlig löpning och lite bättre på teknisk MTB.
Mot segraren så är jag även väldigt dålig på paddling och skulle behöva en snabbare kajak på tävling."

Det är egentligen inte så svårt. "Man blir bra på det man tränar på".
Det handlar alltså om att träna långa pass på 2-4, gärna 2-3 grenar, spring mycket backe, paddla i dåliga förhållanden.

Jag tar med mig 2 kajaker till Åre: Rocket (om jag klarar att hantera den i forsen) och en havskajak (om jag fegar ur).

Målsättning inför ÅEC 2013
Mål 1: Snabbare tid än min tid 2010.
Mål 2: Under 6 timmar vilket betyder att jag behöver kapa 20 minuter per sträcka.
Skicka en kommentar