2007-03-14

Klättring - Ny sport! ...och ny blogkategori!

Redan förrförra året när jag bodde i Skövde tittade jag på att börja klättra. Letade till och med reda på den utomhusvägg som Billingens klätterklubb ofta tränar vid. Tyvärr så var det mycket annat som gjorde att jag inte hann börja med det.
Nu två år senare jobbar jag i Göteborg och där finns det en kille som vi kan kalla POA eftersom det är det han kallas (inte heter) som är aktiv klättrare vilket gjort att intressent tänts på nytt. I torsdags så var jag och Oscar på High Sport Klätterfabriken i Gårda på en prova-på-klättring med säkring av High Sports personal. Kostar 200kr per person för en timme. Det gick över förväntan och det kändes jättebra. Kände mig nästan som en riktig klättrare :)
I måndags så åkte vi till Klätterdomen (Klättergöteborgen) istället och då fick POA säkra mig. Minst lika roligt...nej...det var roligare för POA gav massor med tips och minilektioner som inspirerade. Efter klättring med topprep så fortsatte vi till boulderingväggen och svampen där vi kunde öva teknik och lattja lite mer.
Tyvärr så stumnar armarna alldeles för snabbt...får så kallad "Pump" och då går det till slut inte att använda fingrarna längre utan man tappar greppen. Håller i max två timmar just nu. Kommer förhoppningsvis bli bättre med träning och när tekniken förbättras.
Vad händer här näst då? Jo, Oscar och jag ska imorgon gå på första lektionen av två på topprepskursen som man behöver för att få säkra upp andra klättrare med topprep. Kursen kostar 750kr per person och är 2x2 timmar. Det är en kurs som fokuserar på utrustning och säkerhet och vi ska öva på att bromsa fallande klättrare :D
Eftersom jag är tokig i utrustning så har jag tänkt åka till High Sports klätterbutik och köpa ett par klätterskor för att ha på kursen imorrn. Resten köper jag via Internet och då troligtvis via AddNature. Grundutrustning för inomhusklättring är: klätterskor, sele och kritpåse + krita. Utöver det så behöver man följande för att kunna säkra: repbroms och skruvkarbin.

Inga kommentarer: