2007-03-01

Vasaloppet Öppet spår 2007

Mitt andra Öppet spår avklarat! Det var mycket tuffare än förra året även om jag hade tränat dubbelt så mycket, varit på träningsläger och övat massor med teknik och åkt rullskidor.
Det blev så tufft på grund av att det snöade hela vägen från Sälen till Mora. Dåligt glid gjorde att farten utför blev mycket lägre.
Ok, men jag börjar från början. Göteborg! Tåg 08:40 på lördagen. Efter Herrljunga så kör vårt X2000 på något (fortfarande okänt vad det var) som slog sönder bromsarna på 3 vagnar vilket gjorde att vi blev stående och till slut så backade vi tillbaks till Herrljunga. Efter en hel del krånglande och helt ändrade tåg så kom vi till slut fram till Mora vid 17:35....bara 2 timmar senare än planerat. Ganska ok. Vi hade kul på tåget och det var en del andra skidåkare där som vi kunde ljuga ihop med :)
Söndag: Upp vid 03:30 på natten! Lite för tidigt för att man skulle vara vettig människa, men skönt att få ordning på allt i lugn och ro. Vi hade grym tur och lyckades få lift med en kille, som också bodde i Ryssahallen där vi var förlagda, så vi slapp att gå. Kom med bussen vid 05:25 och kunde halvsova på vägen till Sälen. Anlände runt 07:00 och fixade iordning det sista. I år körde jag med MP3-spelare, Airtrim och Camelback som extra utrustning jämfört med förra året.
Sälen - Start: Passerade startgrinden vid 07:21:05.
Smågan: Tid: 08:34:59, åktid: 01:13:53, medelhastighet: 8.54 km/h
Mångsbodarna: Tid: 09:51:56, åktid: 02:30:51, medelhastighet: 10.34 km/h
Risberg: Tid: 11:03:35, åktid: 03:42:30, medelhastighet: 8.98 km/h
Evertsberg: Tid: 12:40:07, åktid: 05:19:02, medelhastighet: 7.84 km/h
Oxberg: Tid: 14:14:35, åktid: 06:53:30, medelhastighet: 9.31 km/h
Hökberg: Tid: 15:19:11, åktid: 07:58:06, medelhastighet: 8.54 km/h
Eldris: Tid: 16:27:13, åktid: 09:06:08, medelhastighet: 9.01 km/h
Mora - Mål: Tid: 17:31:18, åktid: 10:10:13, medelhastighet: 8.35 km/h

Puls- och höjdkurva från Öppet spår 2007
Inte så mycket att säga om själva loppet. Efter en timme så gick Airtrimmen sönder. Jag hostade några gånger och då lossnade filtret och var borta för evigt. Note till mig själv: Tejpa fast nästa filter! Efter halva loppet så klappade jag igenom och fick börja köra med ultrasnabba kolhydrater för att ta mig mellan depåerna. Inte alls kul att börja vackla så tidigt, men all snö gjorde att krafterna tog slut snabbare än planerat. Runt den tiden fick jag en underlig känsla i triceps. Varje gång jag stakade så kändes det som att musklerna levde sitt eget lilla liv. Troligtvis krampkänningar, men de försvann någon mil senare. Tanken att åka in till sjukvårdare kom upp, men om jag hade åkt dit då så hade det varit extremt jobbigt att fortsätta.
Efter 6-7 timmar så kom jag in i en känsla av hopplöshet...varför håller jag på med det här och har planerat att göra det minst 8 gånger till! För att nå målet med 10 Svenska Klassiker. Jag tog i alla fall beslutet att jag faktiskt får ta paus och behöver inte ta en klassiker varje år. Det gör att pressen minskar och att det blir roligare. För att jag ska kunna fortsätta så måste jag göra en avsevärd förbättring till nästa gång. Att slita i 10 timmar är inte kul alls. Jag "borde" ligga på runt 8 enligt någon uppskattning baserad på så gott som ingenting :D
Mot slutet gjorde jag ett försök att förbättra min tid från förra året, men det gick helt enkelt inte. Jag hade för lite ork och klarade inte att hålla uppe tempot mer än några minuter. Nu var det bättre att bara ta mig i mål.
På upploppet så körde jag dubbelstakning med glidande steg hela vägen. Underbart att få ta slut på de sista krafterna, åka om 20 andra personer eftersom det går ruskigt snabbt när jag kör med den tekniken, höra hejaropen från publiken runt omkring (de tycker det är kul med folk som ger järnet)...fast det var väldigt långt till målet :D
Sov en natt till i Ryssahallen. Vi däckade vid 21 och sov till 07. Skönt... Sen frukost på stan och tåg hem till Göteborg!

1 kommentar:

Annika sa...

Åh, det är alltid lika härligt att läsa om andras bedrifter i Vasaloppet! Jag ryser och försöker se mig själv gå igenom de olika faserna... :) (Även om detta var två år gamla uppgifter)

Hittade hit via funbeat. Intressant läsning.

/ Annika