2005-09-18

Första träningsloppet avklarat - Hagenloppet

För ett par timmar sedan så avslutade jag mitt första riktiga terränglopp; Hagenloppet i Skövde. 8 km lagom tuff terräng. Vi var några hundra startande som ställde upp vid startlinjen 11:45 i lätt duggregn och 12 grader varmt. Hade löpartights, regn- och vindtålig jacka och träningströja vilket gjorde att vädret kändes perfekt.
Jag stod längst bak i startgruppen för att ta det lugnt i början och känna av vilket tempo jag skulle lägga mig på, men kände ganska snart att det gick på tok för långsamt så jag började redan efter 1 km att avancera uppåt. Försökte öka tempot hela tiden så länge det kändes bra och hängde på lite olika folk som jag tyckte höll ett okej tempo. Sista 2 kilometrarna så började slutspurten med full ös de sista 500 metrarna. Hade mycket krafter kvar, men ville inte springa tills jag stupade...det riktiga loppet, Lidingöloppet, är ju nästa vecka och då blir det riktig spurt på slutet :)
Min sluttid blev 0.40.24 och plats 41 i motionsklassen (klass 9) av 85 startande i den klassen. Jag siktade på 40 minuter eller helst lite lägre och med tanke på att jag varit förkyld hela sista veckan och inte kunnat träna någon riktig löpning utan bara raska promenader så är jag väldigt nöjd. Medelhastigheten blev då 11,88 km/h.
Alla resultat kan ses här:
http://www.ifhagen.com/default.asp?category=hagenloppet_friidrott&menu=3

Inga kommentarer: