2005-09-07

Min golfhistoria

Jag provade på golf på drivingrangen den 29 juli 2004 tillsammans med en kompis, Sören, som redan då låg under 30 i hcp. Det verkade kul och jag kände att det var ngt jag faktiskt ville lära mig.
En annan golfnybörjare och kompis, Christian, och jag hoppade på en grönt-kort-kurs 2,5 vecka efter vår första prova-på. Fyra teorilektioner senare så skrev vi upp teorin och klarade den utan problem...den var lite väl lätt tycker jag, men man har ju faktiskt med sig regelboken när man spelar på riktigt och slår man upp oklarheter.
Kursen bestod också av 8 praktiska lektioner där vi gick igenom alla olika slag och fick öva tills vi klarade av dem. Innan uppspel så ska man gå en fadderrunda, dvs följa med som caddie åt en spelare med officiellt hcp. Sen så ska man öva så man klarar av att ta 18 poäng på 9-hålsbana från gul-svart pinne (alltid 150 m från green). 3-4 övningsrundor så kunde vi det och 27 september 2004 spelade vi upp nästan utan problem :) och fick hcp 36+ som motsvarar det gamla hcp 54.
Med hcp 36+ så ska man spela ner sig till hcp 36 från röd tee vilket är officiellt hcp. Vägen dit enligt boken är att först spela från grön-vit pinne som är mitt mellan röd tee och gul-svart och först ta 18 poäng över 9 hål, men vi skippade det steget och körde direkt från röd tee. Vi spelade några rundor under 2004 och förbättrade oss en del, men inte så bra som till officiellt hcp...
För att få spela under 2005 så var vi tvungna att lösa medlemskap i en golfklubb och utan officiellt hcp så var vi mer eller mindre tvungna att välja Skövde GK där vi tog nybörjarkursen. Medlem där sedan 22 april 2005.
Jag vet inte exakt när jag lämnade in 3 signerade scorekort med spel från röd tee där 1 måste vara på minst 18 poäng, men den 7 maj 2005 så spelade jag i alla fall första gången från gul tee och då hade jag officiellt :D
Sedan dess har jag lyckats att sänka mig 4 ggr och besitter från och med 3 september 2005 (då vi spelade senast) hcp 32.
Målet för året är att nå hcp 30!

Inga kommentarer: