2005-09-24

Lidingöloppet

Solig morgon, runt 18 grader varmt. En rejäl frukost var uppdukad i matsalen på Herby skola. Pris 50 kr var helt klart överkomligt för att få äta så mycket man ville av gröt, smörgåsar, ägg, juice, müsli osv...
Vilade en stund efter frukosten uppe i klassrummet och tog det lugnt. Snackade lite med de andra grabbarna som höll på med Klassikern och fick lite tips inför de andra loppen; t.ex. använd våtdräkt med långa ärmar och ben på Vansbrosimningen (det blir väldigt kallt utan).
För att hinna fixa nummerlapp, väskinlämning, värdesaksinlämning och traska runt lite på mässan och ta reklam så gick vi till Lidingövallen vid 11:00 färdigklädda i löpkläder (shorts + kortärmat pga. att det var så varmt) + överdragskläder. Väskinlämningen är gratis och de ser till att väskan kommer till målområdet så man har handduk och ombyte när man kommit i mål. Värdesaksinlämningen kostar 20kr och de tar emot plånböcker, nycklar och liknande, dvs inga väskor.
Jag startade i grupp 6 kl 13:20 och Sören kl 13:30, så vi traskade bort till starten nån gång mellan 12 och 12:30. Mängder med folk. Som vanligt så stod jag nästan längst bak och tog det lugnt i starten.


Första milen gick ganska bra. Ja, 1.5 mil och upp till 2 mil gick godkänt. Sen stumnade jag helt och tappade precis allt. Kunde knappt röra benen utan fick stappla mig fram till mål. Jag gissar att om jag hade sträckt ut mer under loppet och hållt ett högre tempo så hade jag nog inte stumnat utan kunnat röra mig på slutat. För jag kunde slutspurta fullt de sista hundratal metrarna innan mål och det kändes jättebra. När man kommer i mål så ska man äta och dricka allt man ser. Det behöver man verkligen för att snabbt återställa vätska och kolhydratbalansen så man inte däckar någonstans på vägen till duscharna. Stretcha! Då kan man röra sig lite grand i alla fall dagen efter.


Mina tider (distans, mellantid, medelhastighet/del, medelhastighet totalt, placering):
5.5 km - 0.34.56 - 9,55km/h - 9,55km/h - 5961
9.5 km - 0.56.18 - 11,11km/h - 10,15km/h - saknas
15 km - 1.30.39 - 9,62km/h - 9,96km/h - 5805
20 km - Saknar tid
25 km - 2.47.49 - 7,78km/h - 8,96km/h - 6162
30 km - 3.27.34 - 7,5km/h - 8,68km/h - 6189
Slutplacering: 6189 av 8019 i klass M30
Sluttid: 3.27.34
Medelhastighet: 8,68km/h
Mitt resultat får duga, även om jag hade hoppats på att komma under 3 timmar. Bristande långdistansträning skyller jag det på :)
Nästa år så kommer det gå mycket bättre och jag tror faktiskt att jag kör det igen nästa år. Det var riktigt kul även om det gjorde ont.
Hela loppet var väldigt välorganiserat och allt fungerade precis som det skulle. I alla fall ur min synvinkel.
Vid 18:30 så var vi duschade, ombytta och klara för hemresa. Packade in allt bilen och rörde oss långsamt bort från Lidingö i tung trafik med hemresande löpare. Rejält hungriga efter att äta på en Sibylla :) Hur lätt är det att hitta en Sibylla i Stockholm? Vi orkade inte ens försöka. Det måste vara lättare i en mindre ort. Alla ställen har ju en Sibylla på torget, eller hur? Enköping verkar vara undantaget från den regeln och efter några varv där så tröttnade vi och åkte till Västerås. Där visste jag i alla fall var det fanns en stor Sibylla, så det blev mat på hemresan där också. 5 timmar tog resan hem. Skönt att slippa sova på golvet. Förvånansvärt pigg. Inga tendenser alls till att somna i bilen.
Gonatt!

Inga kommentarer: