2007-07-27

There's no such thing as bad weather, only bad clothes

Himlen var genomgrå och såg otroligt tråkig ut även idag, jomenvisst regnade det. Jag är ju i Göteborg! Ska jag än en gång banga morgonträningen bara för att vädret suger? Nej, inte idag. På med Salomons Raid-tights och tröja, packa ner ombyte i vattentät sjösäck, regnjacka med luva, snöra på racer-inlines och sen iväg! Ok, ta det lite lugnt för att inte sladda omkull när jag tar fart, i kurvor och på vägmarkeringar som blir riktigt slippriga i vätan. Tidvis är farten uppe i 20 km/h vilket får duga i det här vädret och för att inte ha åkt inlines på några månader.
Jag testade den lite längre vägen till jobbet som går från Biskopsgården, längs Torslandavägen, upp Sörredsvägen förbi Sörredsgården, in på Assar Gabrielssons väg och slutligen in till SAB som är Volvokontoret där jag jobbar. Sträckan blev 7.15 km på tiden 33 minuter. Det är för kort för att cykla, men lagom för morgonlöpning och även för rullskidor och inlines då det är dåligt väder eftersom farten sjunker så mycket då (i alla fall just nu när jag har så dålig teknik). Ska kolla upp några andra bra rundor till jobbet som ligger på 15-20 km vilket är perfekt sträcka för rullskidor och inlines, för cykling så behöver jag en runda på >25 km.
Det är grymt bra träning att träna oavsett vilket väder det är. Bestäm dagen innan vad som ska tränas och sen kör man det även om det är snöstorm :)
Det går ju inte att på en tävling säga att vädret är för dåligt för att man ska genomföra ett moment. Det handlar om psyket, utrustning och träning (troligtvis i nämnd ordning) för att man ska klara allt oavsett rådande förutsättningar.
Inlines i regn - Hur gick det och vad ska tänkas på till nästa gång?
-Blöta strumpor, tights, inlines - Regnbyxor som går ner lite över inlines:en borde lösa det problemet.
-Halt med risk för att köra omkull - Stavar gör att man inte behöver ta i lika mycket när man tar fart dock får man inte alltid använda det.
Jobbigt i uppförsbackarna eftersom det inte gick att ta i fullt, men annars ett bra kortpass på morgonen i ösregn.

Inga kommentarer: