2008-03-18

Nya ögon

Äntligen tog jag steget och opererade mina ögon så jag slipper glasögon och linser. Jag började fundera på operation för något år sedan, men i julas kände jag att det var dags att ta tag i det där innan jag blir för gammal. Kanske en försenad 30-årskris. Njae, jag fick problem med mina linser. De skavde och hade sig hela tiden. Glasögon är hopplöst om man tränar och tävlar mycket. Enda alternativet - Lägga sig under kniven och få det fixat permanent.
Det blev en ICL-operation på Capio Medocular i Göteborg. ICL är Intraokulär Kontaktlins, dvs. en kontaktlins som läggs innanför hornhinnan och sitter där livet ut.
Efter 2 + 1 undersökningar, det råkade bli en extra undersökning för mätningarna var lite kajko så opererades jag igår. Efter massor med bedövningsdroppar och lite annat smått och gott så skred läkaren till verket. Ögonlocket hölls uppspärrat av en manick som hindrade mig från att blinka. Eftersom jag inte riktigt såg vad han sysslade med så chansar jag lite här. Ett litet snitt lades i ögats periferi, linsen stoppades in och rättades till så den låg rätt. Vad de gjorde sen har jag inte alls koll på, men det var säkert något för att ögat ska läka ihop fint :-)
Jag tog båda ögonen samtidigt så samma historia upprepades för det vänstra ögat.
Det sjukaste med en operation i ögat är att hur mycket man än tittar rakt fram så åker ögat runt när läkaren rycker i det och hjärnan har lite svårt att förstå det. Särskilt när ögat vreds runt så att man såg helt snett.
Synskärpan kommer mer och mer. Först ser man bra på långt håll, nu idag kan jag se nära med höger öga. Allt är lite dimmigt. Fast det går ganska bra att jobba vid datorn. De problem jag upplevt, förutom nedsatt syn och dimma, är att det skaver lite då och då. Just nu känns det förvånansvärt bra.

Inga kommentarer: