2008-03-06

Vasaloppet Öppet spår 2008

I år hade vi ordnat logistiken på lite annat sätt. Bil på lördagen upp till Mora, boende två nätter hos ett trevligt pensionärspar som säkert drar in 20-30k under Vasaloppsveckan och sedan bil hem på måndag morgon. Boendet låg 15 minuters gångväg från målet och parkeringen där bussarna går från så det var perfekt.
Det centrala boendet gjorde att vi inte behövde gå upp förrän 03:15 och äta frukost vid 04:00! God frukost med ägg, juice, havregrynsgröt, kaffe och smörgåsar. Allt som en tränande yngling behöver för att prestera.
Kom iväg med bussen till Sälen 05:15. Hade med oss smörgåsar och vatten för att äta under bussresan. Halvsov och lyssnade på musik. Bilköerna i Sälen gjorde att vi inte kom fram förrän runt 06:45 och kunde köra över startlinjen vid 07:30. Gubbarna som bodde på samma ställe som oss åkte privatbil vid 05:45 och var framme i Sälen vid 06:30...tänkvärt till nästa år...
Åkningen fram till första backen är alltid jätteskön. Full av energi glider man över startlinjen och sedan fortsätter man i många spår ett par kilometrar innan det bär uppför och saxandet och stapplandet börjar. Trångt, varmt, usla spår, dåligt fäste...ja, så där underbart som första milen brukar vara tills man når Smågan.
Efter 3 timmars åkande gick jag in i väggen. Uppförsbackarna, även om det inte går mycket uppför, tog ut sin rätt. En timme senare, pulserande huvudvärk. Vad är det för fel? Drack massor med vatten, GT-tabletter, liquid. Inget fungerade. En timme senare kom jag på att jag skulle prova en kopp kaffe i nästa depå. Det fungerade!!! 30 minuter efter att kaffet runnit ner så försvann huvudvärken som i ett trollslag. Noterade också att jag lyckades få tag i kaffe utan socker. Fantastiskt gott! Efter det så drack jag kaffe i alla depåer med början i Oxberg.
Som de andra två åren så bestämde jag mig för att aldrig åka mer. Skidåkning är verkligen inte min sport.
Sluttiden blev: 09:43:49
Nytt personbästa med 8 minuter!
Till nästa år, jo...det blir nog ändå ett nästa år med Vasaloppet eller Öppet spår, ja då ska jag träna. Dubbelstakning hela sommaren, hösten och vintern. Dubbelstaka mig runt i 9 mil precis som Jerry Ahrlin som körde vallningsfritt i årets Vasalopp. Om jag till och med åker Vasaloppet, TV-bevakade varianten för folk som tycker om att trängas och eventuellt synas i TV och få sina 15 sekunder, så måste det bli ett seedningslopp för att ta mig bort från startled 9 som jag troligtvis hamnar i nu.

Inga kommentarer: